آخرین مطالب

تلاش نافرجام آمریکا علیه برنامه موشکی ایران در شورای امنیت اخباربین المللی - حقوق بین الملل

تلاش نافرجام آمریکا علیه برنامه موشکی ایران در شورای امنیت

  بزرگنمایی:
ایالات متحده که از هر ابزاری برای زیر فشار قرار دادن تهران بهره می گیرد، اینک از طریق شورای امنیت در صدد اجماع سازی علیه برنامه موشکی ایران است؛ تاکتیکی که بارها تکرار شده اما به نتیجه دلخواه مقامات کاخ سفید منجر نشده است.

به گزارش تاج پرس، روز سه شنبه (13 آذرماه) اعضای شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند تا به موضوع برنامه موشکی ایران رسیدگی کنند. چند روز پیش «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از آزمایش موشکی جدید ایران خبر داد و موشک آزمایش شده را با قابلیت حمل کلاهک هسته ای ارزیابی کرد که نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت تلقی می شود.
پیشتر نیز «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جریان گفت وگویی با «رویترز» به برنامه موشکی ایران اشاره کرد و با بیان این که اروپا باید برنامه موشکی ایران را تحریم کند، افزود: ما خواهان آن هستیم که شاهد تصویب تحریم ‌هایی از سوی اتحادیه اروپا علیه نهادها و شخصیت ‌هایی باشیم که آزمایش و توسعه برنامه موشکی ایران را تسهیل می ‌بخشند .این گونه اقدامات تنبیهی معمولا شامل ممنوعیت سفر و بلوکه شدن دارایی‌ ها و جلوگیری از تامین مالی اینگونه برنامه ‌های تسلیحاتی است.
در نتیجه با تلاش های آمریکا و همراهی فرانسه و انگلیس نشستی پشت درهای بسته توسط اعضای شورای امنیت برگزار شد اما بر پایه اخبار انتشار یافته، آنها حتی نتوانستند به بیانیه مشترکی در خصوص آزمایشات موشکی ایران دست یابند.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به نشست اخیر شورای امنیت گفت که «ما در برنامه دفاعی موشکی خود هیچگونه مغایرتی با هیچ قطعنامه شورای امنیت نمی‌ بینیم و اگر کسانی چنین ادعایی دارند یا با قطعنامه 2231 آشنایی ندارند و یا اینکه بدون توجه به مفاد این قطعنامه، صرفاً قصد فضاسازی و ایجاد حساسیت و تنش علیه ایران را دارند که در هر دو حالت، جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را محکوم کرده و آن را غیرسازنده و ناکارآمد می ‌داند.»
به باور مقامات جمهوری اسلامی، ماهیت برنامه موشکی این کشور به طور کامل بازدارنده و دفاعی بوده و این قبیل موشک ها با هدف حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده اند. بنابراین، تقویت بنیه نظامی ایران در منطقه آشوب زده غرب آسیا که مقصدی برای سیل تسلیحات غربی است، لازم و ضروری به نظر می رسد.
تا به امروز آزمایشات و فعالیت های موشکی ایران با سه گونه واکنش متفاوت همراه بوده است. در دسته اول کشوری چون روسیه قرار می گیرد که که آزمایشات موشکی ایران را بی ارتباط با قطعنامه 2231 و توافق هسته ای قلمداد می کند. دسته دوم که در مقابل دسته نخست قرار دارد همچون آمریکا و اسرائیل را در برمی گیرد که آزمایشات موشکی ایران را ناقض برجام و قطعنامه 2231 می دانند. در نهایت دسته سوم شامل کشورهای اروپایی معتقدند که آزمایشات موشکی ایران نه ناقض برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت بلکه در تعارض با روح توافق هسته ای است. اینک آمریکا در پی جذب گروه سوم است و تا حدی در تغییر نگاه اروپایی ها موفق عمل کرده است.
اما براستی قطعنامه 2231 شورای امنیت در ارتباط با فعالیت های موشکی ایران چه گفته است؟ در قطعنامه 2231 شورای امنیت که اواخر تیرماه 1394 صادر شد به مسائل تسلیحاتی و موشکی ایران نیز اشاره شد و در بند 3 بخش «پیوست ب: اعلامیه» قطعنامه 2231 آمد: از ایران خواسته می شود تا هشت سال پس از «روز قبول توافق» یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه گیری گسترده تر» ارایه کند، هرکدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری های موشک های بالستیک، صورت ندهد.
با مروری بر به بند مذکور آشکار می شود که ایران از آزمایش موشک هایی که قابلیت حمل سلاح های هسته ای دارند، منع شده است. بنابراین دشمنان ایران در تلاش اند تا فعالیت های موشکی ایران را ناقض قطعنامه شورای امنیت و تهدید کننده منطقه و جهان معرفی کنند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در انعکاس این دیدگاه بیش از دیگران کوشیده اند. وقتی در سال 1394، ایران به آزمایش 2 موشک از جمله موشک زمین به زمین عماد اقدام کرد، نتانیاهو به سرعت در واکنش به آن، آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه 2231 و برجام دانست اما راه به جایی نبرد.
پس از روی کار آمدن ترامپ، یک همسویی قابل توجهی بین مقامات اسرائیل و آمریکا شکل گرفت که هر یک به نوعی با هدف تخریب وجهه ایران کوشیدند. علاوه بر نمایش های تکراری نتانیاهو از فعالیت های موشکی و هسته ای ایران که هر از گاهی از تریبون های مختلف از جمله مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب می یابد، مقامات کاخ سفید نیز رفتار مشابهی را از خود به نمایش می گذارند.
«نیکی هیلی» نماینده ایالات متحده (23 آذرماه پارسال) در ادامه سیاست های ضدایرانی دولت جمهوریخواه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون با نمایش بقایای موشکی که گفت مدتی پیش از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک شد، جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و موشک پرتاب شده را ساخت ایران اعلام کرد.
اوایل آذرماه امسال نیز تاکتیک مشابهی از سوی برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به اجرا درآمد و وی با نمایش مجموعه ای از تسلیحات سبک و سنگین به خبرنگاران گفت که این تسلیحات به وسیله ایران در اختیار شبه نظامیان حوثی در یمن و طالبان در افغانستان قرار گرفته اند. به باور ناظران، شوی تبلیغاتی و تکراری کاخ سفید با هدف انحراف افکار عمومی جهان از مشارکت آمریکایی ها و متحدان منطقه ای آنها در بحران یمن هر از گاهی تکرار می شود.
پژوهش**9242**


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حمایت از حفظ محیط زیست

پلمپ دو واحد شن و ماسه در یزد

تفکیک زباله از مبدابا استفاده از ظرفیت دانش بنیان

جشنواره زیر سایه خورشید برای هفدهمین سال، در ایام دهه کرامت با حضور خدام امام هشتم(ع) دراستان یزد برگزار می شود

فرهنگ سازی در زمینه اسناد بسیار ضروری است

20 دوره آموزشی تخصصی در حوادث جاده، برای امدادگران و نجاتگران فعال جمعیت هلال احمر شهرستان یزد

جایگاه دانشگاه یزد در رتبه‌بندی 2024 تایمز آسیا

اولین پایانه گیاهان دارویی در یزد

استقبال بیش از 59 هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب

ساخت فرهنگسرای اندیشه غدیر مهمترین اقدام شهرداری حمیدیا در سال گذشته با اعتبار اولیه 26 میلیارد تومان

درخواست مردمی برای ورود دادستان کل به موضوع جاده یزد طبس

به شایعات حوزه هواشناسی توجه نکنید

تجلیل از 320 نفر از برترین‌های رشته های مختلف استان در حوزه تعلیم و تربیت است

نقش بی بدیل شوراها در عمران و آبادانی کشور وایران اسلامی

استفاده حداکثری از استعدادهای کارگران برای تحقق جهش تولید

دیدارمدیر کل انتقال خون یزد با نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی

تجهیز 100 درصدی چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند

بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح قانون کاراست

بازدید اعضای شورای راهبری فناوری اطلاعات آبفای خراسان رضوی از آبفای استان یزد

واحد متخلف توزیع عمده قطعات خودرو غیراستاندارد همراه با جعل نشان استاندارد

مسئول جدید بسیج دانشجویی استان یزد معرفی شد

معرفی دو استاد دانشگاه یزد به عنوان استاد نمونه کشوری

نرخ خام ولادت استان یزد در سال 1402برابر با 14/7 در هزار نفر ثبت شده

فایل پایان نامه تان راباکمترین هزینه وباکمترین زمان تبدیل به کتاب میکنیم

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

خسارات ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است

به بهانه اول اردیبهشت "روز سعدی"

دست‌یابی نشریه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» در حوزه‌ فنی و مهندسی به جایگاه بین‌المللی در پایگاه استنادی «اسکوپوس»

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف در حوزه کالاهای مشمول استاندارد اجباری به مراجع قضایی استان

تقدیر رئیس دانشگاه یزد از فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در سالروز تشکیل سپاه پاسداران

رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی در اولویت شرکت آبفای استان یزد

حجم زیاد پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین است

بحران آب اصلی ترین و مهم ترین عامل فرونشست زمین است

سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد