آخرین مطالب

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد :

صادرات 400 هزار تن محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور گزارش - اقتصادی - فرصتهای سرمایه گذاری واموربانکی و وام - کسب وکارهای ایرانی - کارآفرینان وکارآفرینی - حقوق وقوانین شهروندی - مشاوره کسب وکار(علیرضاتاج آبادی) - فرهنگی واجتماعی - آموزشی ،فناوری ،تحقیقاتی ،دانشگاهی وپزشکی

صادرات 400 هزار تن محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور

  بزرگنمایی:
کاهش بارش‌ها در ۲ دهه گذشته و مصرف بیش از ۸۰ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی، افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری از منابع موجود در این بخش را به خصوص در یزد که کم بارش‌ترین استان کشور است، ضرورتی اهمیتی دوچندان داده که تغییر روش و الگوی کشت، از روش‌های سنتی به گلخانه‌ای باعث می‌شود که علاوه بر حفظ منابع، بستر برای افزایش اشتغال بخش کشاورزی در این منطقه کویری کشور بیش از پیش فراهم شود.

تاج پرس/یزد
امدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در خصوص توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان گفت: در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید علاوه بر مصرف بهینه آب و ارتقاء بهره‌وری، صرفه‌جویی و همچنین افزایش صادرات، زمینه اشتغال افزون بر 6 هزار نفر در تولید محصولات گلخانه‌ای در استان فراهم شده است.
اکبر شیخ علیشاهی فزود: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در استان یزد نسبت به ابتدای سال 1392،  76 درصد رشد داشته است.

وی سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای استان در سال 1392 را حدود هزار و 160 هکتار اعلام کرد و اظهار کرد: این میزان هم اکنون به هزار و  900 هکتار رسیده  که با افزایش یکصد هکتاری تا پایان امسال به 2 هزار هکتار افزایش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای  دولت یازدهم ، حدود 340 هزار تن محصولات گلخانه ای در استان یزد تولید می شد، که این میزان هم اکنون با 200 هزار تن افزایش به 542 هزار تن رسیده است .

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با تاکید براینکه افزون بر 70 درصد محصولات گلخانه ای استان به خارج از کشور صادر شده، افزود : این تولیدات ارزآوری خوبی برای صادرکنندگان وتولیدکنندگان به همراه  داشته است.

شیخ علیشاهی تصریح کرد: هم اکنون استان یزد با سهم 22 درصدی‌ از تولیدات گلخانه‌ای کشور رتبه دوم را در این بخش به خود اختصاص داده و با توسعه کشت گلخانه ای زمینه اشتغال افزون بر 16 هزار نفر تاکنون ایجاد شده است.

پرداخت 800 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه و بهسازی گلخانه‌ها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خاطر نشان کردگفت: با هدف توسعه و بهسازی کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی 99- 98 ، 800 میلیارد ریال تسهیلات به 180 متقاضی بخش خصوصی، برای اجرای 100 هکتار اراضی طرح توسعه کشت گلخانه ای پرداخت شد.

 

شیخ علیشاهی ،افزود : این میزان تسهیلات با سود هفت درصد برای مناطق محروم و در شهرهای کمتر توسعه یافته با نرخ  9 درصد پرداخت شده و برای توسعه کشت محصول کم آبخواه بدون هیچ محدویتی تسهیلات به متقاضیان اجرای طرح های گلخانه ای و کم آبخواه پرداخت می شود.

صادرات 400 هزار تن محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم به ایرنا گفت: سالانه از استان یزد حدود 400 هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر می ‌شود.

سیدجمال سجادی‌پور با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادنجان ، فلفل رنگی است.

وی با اشاره به سیاست های دولت برای افزایش بهره وری از منابع آب  اظهار کرد: کشت های نوین گلخانه ای ان . اف. تی (N. f. t )  که در آن باز چرخانی آب انجام می شود، بهره وری آب را برای این گونه کشت به بیش از 2 برابر کشت های موجود افزایش می دهد.

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، 25 کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، 60 کیلوگرم محصول تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: ترویج کشت نشایی باز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند میزان بهره وری آب را بالا برده و بین یک ماه تا 40 روز از دوره رشد گیاه کم می کند که این دوره را در محیط کوچک گلخانه می توان توسعه داد .

سجادی پور یاد آور شد: تولید محصول در فضای باز در  هر هکتار 30 تن و در گلخانه های معمولی 250 تا 300 تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای 600 تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز 10 برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به 10 برابر افزایش می‌دهد.

وی بابیان کرد: با توجه به شرایط کم آبی و کاهش آب های زیر زمینی ، استان یزد ظرفیت خوبی از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای ، گیاهان دارویی ، همچنین  پسته و زعفران دارد.

تولید سه هزار تن محصول گلخانه‌ای در ابرکوه

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی گذشته سه هزار و 150 تن انواع محصول گلخانه‌ای در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.

مهدی غیب الهی در گفت و گو با ایرنا ، با بیان اینکه متوسط برداشت خیار سبز گلخانه‌ای در هر هکتار 300 تن است، افزود: محصولات تولیدی شامل خیار سبز، فلفل، گوجه فرنگی و سبزی است که از 14 هکتار سطح زیرکشت گلخانه برداشت شد.

وی بابیان اینکه هم اکنون 80 نفر در این شهرستان به طور مستقیم در تولید محصول گلخانه ای اشتغال دارند ،ادامه داد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی با استفاده از روش های نوین آبیاری این میزان محصول توسط 20 بهره بردار در این شهرستان تولید شد.

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد 170 هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون 114 هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

از 114 هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد،  33 هزار و 151 هکتار ( 29 درصد) زارعی و 81 هزار و 164 هکتار ( 71درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان استان یزد مربوط به بخش باغبانی استان است که 71 درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات باغی است، اختصاص دارد.

590 هزار تن محصول زراعی، 253 هزار تن محصول باغی، 533 هزار تن محصول گلخانه ای و 392 هزار تن نیز محصولات دامی حاصل تلاش حدود 70 هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار استان یزد است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فایل پایان نامه تان راباکمترین هزینه وباکمترین زمان تبدیل به کتاب میکنیم

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

خسارات ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است

به بهانه اول اردیبهشت "روز سعدی"

دست‌یابی نشریه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» در حوزه‌ فنی و مهندسی به جایگاه بین‌المللی در پایگاه استنادی «اسکوپوس»

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف در حوزه کالاهای مشمول استاندارد اجباری به مراجع قضایی استان

تقدیر رئیس دانشگاه یزد از فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در سالروز تشکیل سپاه پاسداران

رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی در اولویت شرکت آبفای استان یزد

حجم زیاد پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین است

بحران آب اصلی ترین و مهم ترین عامل فرونشست زمین است

سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد

هفته کارگر فرصتی برای ارج نهادن به مهمترین رکن تولید کشور است

آبرسانی سیار به بیش از 360 روستای استان یزد

ادامه روند توزیع گوشت مرغ گرم به قیمت مصوب در استان یزد

جابه‌جایی بیش از 32 هزار مسافر نوروزی در ناوگان هوایی در فرودگاه بین المللی یزد

بهسازی دو حلقه چاه آب شهر تفت

تجربه آخرین شنا در استخرهای کشاورزی

جک جی 4اتومات مدل1403بااقساط 12ماهه بدون سود

پروش دهندگان مرغ گوشتی با خیال راحت جوجه ریزی کنید

انتصاب اعضای شورا، فعالیت ها و اهداف سازمان و برنامه های جدید برای ارتقای سازمان

لازمه اصلی جهش تولید در استان، توسعه سرمایه‌گذاری است

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

بازدید سرزده شبانه مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کشتارگاه های طیور استان

بهره مندی 45 هزار نفر از جمعیت روستایی استان یزد از آب شرب پایدار

ادامه روند توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی

توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

توقف بیش از 150 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در شروع سال 1403

طنین نوای الهی العفو در دانشگاه یزد

رشد 4/5 درصدی مصرف بنزین در طی تعطیلات نوروز در استان یزد

تعویض بیش از پنج هزار کنتور خراب مشترکین در استان یزد

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

مراکز اهدای خون در شبهای قدر