آخرین مطالب

استفاده از فنون جدید و روش‌های نوین برای بهره‌برداری حداکثری منابع آب گزارش - اقتصادی - فرصتهای سرمایه گذاری واموربانکی و وام - حقوق وقوانین شهروندی - فرهنگی واجتماعی - آموزشی ،فناوری ،تحقیقاتی ،دانشگاهی وپزشکی

استفاده از فنون جدید و روش‌های نوین برای بهره‌برداری حداکثری منابع آب

  بزرگنمایی:
یکصد و سومین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد با محوریت آشنایی با فناوری‌های نوین صنعت آب در پارک علم ‌و فناوری یزد به‌صورت مجازی برگزار شد.

تاج پرس/یزد
دکتر حسین ملکی‌نژاد، دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد با تأکید بر اهمیت توسعه تکنولوژی در صنعت آب، گفت: هرچند در سال‌های اخیر ایران ازلحاظ دانش فنی و تکنولوژیک پیشرفت قابل قبولی داشته اما علیرغم شرایط بحرانی کشور و احساس نیاز در افزایش بهره‌وری و کاهش هدر رفت آب، در این حوزه پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای حاصل نشده است و هنوزم از روش‌های کهنه و فرسوده استفاده می‌شود. 
وی ادامه داد: بر این اساس محدودیت منابع آب ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از فنون جدید و روش‌های نوین برای بهره‌برداری حداکثری منابع آب، تلاش کنیم. 
دکتر ملکی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش صنایع در تولید حجم بالای پساب و آلودگی منابع آب‌وهوا به طرح سؤال پیرامون حمایت این صنایع از پارک و علم فناوری یزد پرداخت.
دکتر فریده کرم زاده، رییس گروه تحقیق، پژوهش و نوآوری شرکت مدیریت منابع آب ایران به نقش مثبت و اثرگذار پارک‌های علم فناوری در ایجاد اشتغال و نوآوری در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در راستای تصمیم شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت‌های تابعه آن مبنی بر مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری در سال 1399 آیین‌نامه‌ای در راستای مدیریت منابع آب تنظیم شد و کمیته‌ای با نام کمیته راهبردی و تحقیقات فناوری با حضور استادان دانشگاه و اعضای پارک‌های علم و فناوری در راستای کوشش برای دست‌یابی به دانش و فناوری‌های نوین جهانی امور آب تشکیل شد.
دکتر کرم‌زاده در پاسخ به سؤالی در رابطه با تعطیلی کمیته امور اجتماعی منابع آب در این نشست مطرح شد، گفت: از آنجایی‌که مباحث اجتماعی آب از اهمیت بالایی برخوردار است با تغییر ساختار سازمانی صورت گرفته در شرکت آب منطقه‌ای این مبحث تحت عنوان معاونت در حوزه‌های آبریز تعریف‌ شده تا بتواند به‌طور اختصاصی و به نحو بهتری مسایل اجتماعی حوزه آب را پوشش دهد.
شهرام شکوهی، معاون فن‌آوری و نوآوری پارک علم ‌و فناوری اقبال با تأکید بر اهمیت مشکلات استان یزد در حوزه آب، اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع حدود 8 سال است که پارک علم و فناوری اقبال نیز به این حوزه ورود کرده و تمهیداتی اندیشیده است تا زمینه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب را فراهم آورد.
شکوهی افزود: در حال حاضر حدود 30 شرکت در زمینه‌ فعالیت‌های متنوعی ازجمله تسویه آب، پلتفرم مدیریت آب، اندازه‌گیری دبی آب و ... فعال هستند. 
در ادامه معاون فن‌آوری و نوآوری پارک علم‌ و فناوری اقبال، افزود: ایجاد پردیس فناوری آب و محیط‌زیست در راستای تقویت شرکت‌های فعال و همچنین ایجاد یک شهرک پسماند به کمک اداره کل محیط‌زیست استان یزد از دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری یزد است.
وی در توضیح خدمات این مرکز به شرکت‌های نوآور، گفت: مرکز نوآوری و مراکز رشد از هر ایده‌ای حمایت خواهند کرد تا موردپذیرش قرار گیرد و با ارایه تسهیلات و خدمات با ارزش افزوده بالا و مشاوره و آموزش‌های لازم، رشد این شرکت‌ها را تسهیل می‌کنند و هنگامی‌که شرکت موردپذیرش قرار گرفت از 42 حوزه حمایتی برخوردار خواهد شد.
شکوهی در ادامه صحبت‌های خود ضمن گلایه از عدم‌حمایت دولت از این بخش، بیان داشت: در بخش عرضه و تقاضا نیازمند حمایت دولت هستیم تا با اعمال قوانین در راستای جایگزینی تکنولوژی‌های نوین به‌جای روش‌های پرمصرف تلاش کند.
سپس دکتر سعید عطار، رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد از ضعف‌ها و خلأهای عمده اکوسیستم نوآوری استان سخن به میان آورد و اظهارداشت: به نظر می‌رسد مشکل عمده در این زمینه بحث عرضه و تقاضا باشد، به‌ویژه در حوزه تقاضا مشکلات زیادی داریم زیرا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضامحور نیست. 
دکتر حمید مطهری، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد تأسیس پردیس آب را نیاز ضروری استان دانست و وجود آن را موجب تمرکز بخشی به مطالعات حوزه آب عنوان کرد.
به گفته وی، ازآنجایی‌که فناوری‌های نوین در حوزه آب بسیار متنوع است می‌بایست سرمایه‌گذاری در این حوزه متناسب با الگوی آب هوایی و پتانسیل‌های موجود استان یزد باشد به همین دلیل پارک علم ‌و فناوری اقبال و پردیس فناوری آب و محیط زیست در صورت تأسیس می‌توانند نقش مهمی در این راستا داشته باشند.
دکتر کمال امیدوار، عضو هیات علمی بخش برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه یزد نیز با تأکید بر اهمیت فناوری‌های نوین در حوزه آب، گفت: می‌بایست شرایطی فراهم شود تا فناوری‌های موجود در این حوزه به بهترین نحو معرفی شده و بسترهای به‌کارگیری آن‌ها فراهم شود.
سپس دکتر امیدوار به طرح دو پرسش درزمینه‌ جایگاه کانون تفکر آب در حل مشکلات اکوسیستم آب استان و ترغیب دانشجویان برای ورود به مساله آب پرداخت.

علی‌اصغر سمسار یزدی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تمدن کاریزی گذشته تاریخی یزد در حوزه مدیریت آب را مدنظر قرار داد و توضیح داد که مدیریت مصرف بهترین گزینه برای حل بحران آب در استان یزد است نه راه‌های دیگری هم‌چون انتقال آب.
وی در ادامه صحبت‌های خود، بیان داشت: برگزاری یک رویداد در زمینه‌ مدیریت مصرف با همکاری دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری اقبال می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد.
در ادامه آرش دالوند، عضو هیات علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد به طرح سؤال پیرامون خدامت فنی و مشاورهای پارک علم و فناوری اقبال به شرکت‌های عضو این مجموعه پرداخت.
محمدعلی فهیمی، نماینده شرکت آب منطقه‌ای یزد در راستای بهبود کیفیت همکاری‌های میان سازمانی و تعامل بهتر در سطح استان از لزوم بازدید نمایندگان تحقیقات آب از پارک علم و فناوری سخن گفت.
وی در ادامه توضیح داد:  شرکت آب منطقه‌ای یزد در زمینه‌ همکاری پژوهشی در حوزه تحقیقات آب آمادگی خود را اعلام کرده و از طرح‌های مبتنی بر نیاز در این حوزه در حد توان نیز حمایت خواهد کرد.
لیلا بنیاد، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه یزد ضمن تأکید بر اهمیت بررسی مسایل اجتماعی در حوزه آب در رابطه با تعطیلی کمیته امور اجتماعی منابع آب به طرح سؤال پرداخت.
در پایان این نشست محمدرضا علومی مدیر فن بازار منطقه استان یزد با ارایه‌ توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: فعالیت اصلی این مرکز در زمینه‌ تجاری‌سازی بوده که شامل مواردی از قبیل کمک به معرفی و بازاریابی محصولات شرکت‌ها و مؤسسات، اصلاح و بهبود ساختار سازمانی، اخذ مجوز، کمک به توسعه بازار و ... است. 
علومی عمده مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین مالی و تدوین ساختار سازمانی دانست و افزود: به این دلیل عمده حمایت‌هایی که از طرف نهادهایی همچون پارک علم و فناوری صورت می‌گیرد می‌بایست در همین راستا باشد.
مدیر فن بازار منطقه استان یزد در بخش پایانی صحبت‌های خود احصاء نیازهای حوزه صنعت و تلاش برای رفع آن به‌وسیله شرکت‌های فن‌آور را از دیگر اهداف این مرکز عنوان کرد.
مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:
ضرورت حمایت صنایع و معادن فعال از فعالیت شرکت‌های نوآور در زمینه‌ی آب.
تأکید بر اهمیت تشکیل پردیس آب و محیط‌زیست در استان یزد.
ضرورت تمرکز بخشی به فعالیت‌های حوزه آب.
لزوم برگزاری ایده شو و رویدادهایی با محوریت فن‌آوری‌های نوین در صنعت آب.
ضرورت تفاهم و تعامل هر چه بیشتر پارک علم فناوری با دانشگاه یزد و معرفی این مرکز به دانشجویان.
تأکید بر اهمیت تناسب مدیریت مصرف به‌عنوان بهترین گزینه برای حل مشکل آب.
در این نشست دکتر کاظم کمالی علی‌آباد، دکتر محمدحسین معماریان، دکتر وهاب امیری و دکتر علی جعفری ندوشن از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، دکتر  محمدرضا مطلبی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دکتر احمد فتاحی سرپرست دانشگاه اردکان، امیر شریف‌یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی استان یزد، دکتر سید محمدجواد میرخلیلی مدیر پژوهش صداوسیمای مرکز یزد، علی‌اکبر شفیعی رییس گروه نظام‌های بهره‌برداری آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، فرید گلکار مدیر مرکز باروری ابرها، محمد مصطفوی مدیرعامل شرکت دیاکو پارس شیمی یزد، سعید سلیمی صبور کارشناس بازنشسته آب منطقه‌ای یزد و کاظم پورطاهری کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حمایت از حفظ محیط زیست

پلمپ دو واحد شن و ماسه در یزد

تفکیک زباله از مبدابا استفاده از ظرفیت دانش بنیان

جشنواره زیر سایه خورشید برای هفدهمین سال، در ایام دهه کرامت با حضور خدام امام هشتم(ع) دراستان یزد برگزار می شود

فرهنگ سازی در زمینه اسناد بسیار ضروری است

20 دوره آموزشی تخصصی در حوادث جاده، برای امدادگران و نجاتگران فعال جمعیت هلال احمر شهرستان یزد

جایگاه دانشگاه یزد در رتبه‌بندی 2024 تایمز آسیا

اولین پایانه گیاهان دارویی در یزد

استقبال بیش از 59 هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب

ساخت فرهنگسرای اندیشه غدیر مهمترین اقدام شهرداری حمیدیا در سال گذشته با اعتبار اولیه 26 میلیارد تومان

درخواست مردمی برای ورود دادستان کل به موضوع جاده یزد طبس

به شایعات حوزه هواشناسی توجه نکنید

تجلیل از 320 نفر از برترین‌های رشته های مختلف استان در حوزه تعلیم و تربیت است

نقش بی بدیل شوراها در عمران و آبادانی کشور وایران اسلامی

استفاده حداکثری از استعدادهای کارگران برای تحقق جهش تولید

دیدارمدیر کل انتقال خون یزد با نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی

تجهیز 100 درصدی چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند

بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح قانون کاراست

بازدید اعضای شورای راهبری فناوری اطلاعات آبفای خراسان رضوی از آبفای استان یزد

واحد متخلف توزیع عمده قطعات خودرو غیراستاندارد همراه با جعل نشان استاندارد

مسئول جدید بسیج دانشجویی استان یزد معرفی شد

معرفی دو استاد دانشگاه یزد به عنوان استاد نمونه کشوری

نرخ خام ولادت استان یزد در سال 1402برابر با 14/7 در هزار نفر ثبت شده

فایل پایان نامه تان راباکمترین هزینه وباکمترین زمان تبدیل به کتاب میکنیم

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

خسارات ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است

به بهانه اول اردیبهشت "روز سعدی"

دست‌یابی نشریه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» در حوزه‌ فنی و مهندسی به جایگاه بین‌المللی در پایگاه استنادی «اسکوپوس»

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف در حوزه کالاهای مشمول استاندارد اجباری به مراجع قضایی استان

تقدیر رئیس دانشگاه یزد از فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در سالروز تشکیل سپاه پاسداران

رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی در اولویت شرکت آبفای استان یزد

حجم زیاد پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین است

بحران آب اصلی ترین و مهم ترین عامل فرونشست زمین است

سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد