آخرین مطالب

سرعت عمل در حل بحران‌ها و جدیت در چاره‌اندیشی را رمز موفقیت کشور گزارش - اقتصادی - فرصتهای سرمایه گذاری واموربانکی و وام - حقوق وقوانین شهروندی - فرهنگی واجتماعی - آموزشی ،فناوری ،تحقیقاتی ،دانشگاهی وپزشکی

سرعت عمل در حل بحران‌ها و جدیت در چاره‌اندیشی را رمز موفقیت کشور

  بزرگنمایی:
هشتاد و هشتمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد با محوریت بررسی برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در حل بحران کم‌آبی به‌صورت مجازی برگزار شد.

تاج پرس/یزد
دکتر حسین ملکی‌نژاد، دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد مهم‌ترین اولویت‌های آبی استان و با اشاره به پیش‌بینی‌های نادرست بارش‌های سال جاری بر ضرورت مدیریت آب در ترسالی و خشک‌سالی‌های استان تأکید کرد. 
دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد سرعت عمل در حل بحران‌ها و جدیت در چاره‌اندیشی را رمز موفقیت کشورهای درگیر با بحران‌های آبی دانست و با اشاره به تغییرات اقلیمی کره زمین در چشم‌انداز 2050 از میزان تطابق سرعت عملکرد حل بحران آب  با افت منابع آبی موجود طرح مسئله کرد. 
رمضان اسپرس مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی یزد از تصویب طرح آب قابل ‌برنامه‌ریزی استان پس از حدود دو سال از سوی استاندار یزد خبر داد که در آن سهم بخش کشاورزی تا سال 1405 طی دو فاز و ارزیابی کارشناسی حدود 545 میلیون مترمکعب است و با اعمال برنامه‌های کاهش مصرف و اصلاح الگو محقق خواهد شد.
 وی در این نشست به ارائه برنامه عملیاتی مدیریت حاد و بحرانی خشک‌سالی و کمبود آب در بخش کشاورزی استان تا افق 1405 پرداخت و افزود: نسبت مساحت استان به کشور حدود 4.5 میلیون مترمکعب است و 1.4 جمعیت کشور و 0.8 اراضی کشاورزی کشور را در خود جای‌داده است که با این تفاسیر می‌توان گفت حدود 1.3 تولیدات کشاورزی کشور در یزد قرار دارد و نشان از بهره‌وری خوب استان در این حوزه است. 
به گفته اسپرس، جمعیت روستایی استان 15 درصد کل جمعیت را در بردارد و طبق آخرین آمار 918 میلیون‌ مترمکعب مصرف آب در حوزه‌های مختلف وجود داشته که حدود 180 میلیون مترمکعب آن از قنوات و مابقی آن از چاه‌های کشاورزی تأمین می‌شود و تنها 8.6 درصد حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی دارای تناسب کیفیت بالایی است.
 وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی یزد در راستای کاهش مصرف سالانه آب در بخش کشاورزی، از کاهش این میزان از سال 83 حدود 1495 به 560 میلیون مترمکعب در سال گذشته خبر داد که ناشی از خشک‌سالی و فعالیت‌های بهره‌ورانه جهاد کشاورزی بوده است.
 مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی همچنین از کاهش برداشت حدود 173 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های استان و افزایش راندمان آبیاری به میزان 57 درصد تا افق 1405 خبر داد و افزایش بهره‌وری از منابع تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، حذف محصولات پر آب خواه و جایگزینی محصولات کم آب خواه و دارای مزیت، کاهش اثرات خشک‌سالی و تقبل آن را از اهداف این سازمان خواند که ذیل 3 طرح بهینه‌سازی مصرف آب، اصلاح الگوی تولید و آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران به اجرا درخواهد آمد. 
وی همچنین گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌منظور افزایش جذب مواد خام و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده حداکثری از آب مجازی و توسعه کشت گلخانه‌ای را ازجمله راهبردها و سیاست‌های برنامه اقدام این سازمان برشمرد که در صورت اجرای کامل این طرح نتایجی همچون: افزایش تولیدات دامی از 338 هزار تن به 490 هزار تن، پایداری روند تولید و کمک به جبران افت سفره‌های آب زیرزمینی در راستای طرح تعادل بخشی منابع آب، به دست خواهد آمد.
22 درصد محصولات گلخانه‌ای کشور در استان یزد تولید می‌شود
اکبر شیخعلی شاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد، انتقال کشت به فضا بسته و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای را یکی از اولویت‌های این سازمان دانست که با افزایش تولید حدود 10 برابر همراه بوده و با استفاده از آب‌های بازچرخانی شده  و روش‌های آبیاری نوین قابل پیاده‌سازی است.
 به گفته شیخعلی شاهی، تا سال 92 در استان یزد تنها 1160 هکتار گلخانه وجود داشته که اکنون به 1998 هکتار رسیده و تنها 2 درصد از آب برنامه‌ریزی‌شده استان به این بخش اختصاص‌یافته است، در حالی‌که با اشتغال 14 هزار نفر به‌طور مستقیم، ارزآوری و کاهش مصرف همراه است. 
وی ضمن اشاره به تولید 22 درصد محصولات گلخانه‌ای کشور در استان یزد، افزایش کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران و شیوه کشت نشائی را از اولویت‌های کشت گلخانه‌ای استان دانست که با اجرای طرح تأمین تسهیلات ایجاد سایبان‌ها در باغات استان می‌توان تبخیر آب در این بخش را تا 30 درصد کاهش داد.
حسن بلندیان مدیرعامل اندیشکده صفا، با اشاره به دغدغه تأمین خوراک افراد تا افق 2050 در جهان به تأمین نیاز اقلام کشاورزی از خارج استان و کشت پسته در یزد انتقاد کرد و اولویت تخصیص منابع استان را به اقلام موردنیاز اولیه همچون گندم تلقی کرد.
علی اوهب یزدی نماینده شرکت آب منطقه‌ای یزد، از وضعیت استان در حوزه آب مجازی و دکتر محمدحسین معماریان، عضو هیات‌علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد از میزان صادرات و واردات استانی آب مجازی، طرح پرسش کردند.
دکتر آرش دالوند عضو هیات‌علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به تجهیز 30 درصدی کشت استان به آبیاری نوین، از راندمان بالای آبیاری تحت‌فشار و تأثیر آن در کاهش برداشت از چاه‌ها سخن به میان آورد. دکتر علی‌اصغر سمسار‌یزدی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تمدن کاریزی، بازببینی و تکمیل بیانیه‌های گذشته را گامی مؤثر در ایجاد بانک اطلاعاتی مرجع در دانشگاه یزد تلقی کرد.
محمدعلی حاتمی زاده مدیر حوزه ریاست جهاد کشاورزی یزد از ارائه برنامه‌های عملیاتی و بیان تجربیات افراد در حوزه کشاورزی استقبال کرده و برای دریافت پیشنهادهای فعالان این بخش پیرامون مسئله خشک‌سالی جهت عبور از این بحران  اعلام آمادگی کرد.
دکتر رضا باقری فهرجی معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی یزد، بحران آب را مسئله‌ای اجتماعی تلقی کرد و از کم‌کاری در اطلاع‌رسانی عمومی و استفاده از آب اختصاص‌یافته برای کشاورزی در مصارف صنعت به‌صورت غیرمجاز انتقاد کرد که بخش اعظمی از فشار ناشی از خشک‌سالی‌ها و موانع مشابه متوجه عدم مدیریت صحیح آب است.
دکتر کاظم کمالی علی‌آباد عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز یکی از راه‌های تغییر الگوی کشت و تولید محصولات کم آب خواه را، مصرف صنایع تبدیلی کوچک و متوسط مربوط به هر منطقه در همان محل معرفی کرد.
مهم‌ترین عناوین مطرح‌شده در این نشست:
•ضرورت جدیت و سرعت عمل در حل بحران آب استان
•بیان اولویت‌های جهاد کشاورزی یزد همچون افزایش کشت گلخانه‌ای به‌جای کشت فضای باز در راستای 10 برابر شدن تولیدات کشاورزی، اجرای طرح سایبان باغات استان، اجرای شیوه‌های نوین آبیاری و جایگزینی کشت محصولات کم آب خواه
•ضرورت مدیریت منابع آب در حوزه‌های دارای اولویت
•توجه به تغییرات اقلیمی در برنامه‌ریزی حل بحران کم‌آبی استان
در این نشست، دکتر وهاب امیری، دکتر کمال امیدوار، دکتر نصرت‌الله امانیان، دکتر علی‌اکبر جعفری ندوشن، از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، دکتر مجید احتیاط، دکتر احمد فتاحی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه اردکان، دکتر اعظم حبیبی‌پور معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، احمدرضا سعادتی کارشناس خدمات شهری شهرداری یزد، سعید سلیمی‌صبور کارشناس بازنشسته آب منطقه‌ای یزد، امیر شریف‌یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد، صدر پور کوثری مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی یزد، جواد منصوری کارشناس آب منطقه‌ای یزد، لیلا بنیاد دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه یزد، و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فایل پایان نامه تان راباکمترین هزینه وباکمترین زمان تبدیل به کتاب میکنیم

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

خسارات ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است

به بهانه اول اردیبهشت "روز سعدی"

دست‌یابی نشریه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» در حوزه‌ فنی و مهندسی به جایگاه بین‌المللی در پایگاه استنادی «اسکوپوس»

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف در حوزه کالاهای مشمول استاندارد اجباری به مراجع قضایی استان

تقدیر رئیس دانشگاه یزد از فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در سالروز تشکیل سپاه پاسداران

رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی در اولویت شرکت آبفای استان یزد

حجم زیاد پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین است

بحران آب اصلی ترین و مهم ترین عامل فرونشست زمین است

سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد

هفته کارگر فرصتی برای ارج نهادن به مهمترین رکن تولید کشور است

آبرسانی سیار به بیش از 360 روستای استان یزد

ادامه روند توزیع گوشت مرغ گرم به قیمت مصوب در استان یزد

جابه‌جایی بیش از 32 هزار مسافر نوروزی در ناوگان هوایی در فرودگاه بین المللی یزد

بهسازی دو حلقه چاه آب شهر تفت

تجربه آخرین شنا در استخرهای کشاورزی

جک جی 4اتومات مدل1403بااقساط 12ماهه بدون سود

پروش دهندگان مرغ گوشتی با خیال راحت جوجه ریزی کنید

انتصاب اعضای شورا، فعالیت ها و اهداف سازمان و برنامه های جدید برای ارتقای سازمان

لازمه اصلی جهش تولید در استان، توسعه سرمایه‌گذاری است

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

بازدید سرزده شبانه مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کشتارگاه های طیور استان

بهره مندی 45 هزار نفر از جمعیت روستایی استان یزد از آب شرب پایدار

ادامه روند توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی

توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

توقف بیش از 150 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در شروع سال 1403

طنین نوای الهی العفو در دانشگاه یزد

رشد 4/5 درصدی مصرف بنزین در طی تعطیلات نوروز در استان یزد

تعویض بیش از پنج هزار کنتور خراب مشترکین در استان یزد

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

مراکز اهدای خون در شبهای قدر