آخرین مطالب

رد بودجه با محوریت اصلاحات گزارش - اقتصادی

رد بودجه با محوریت اصلاحات

  بزرگنمایی:
بودجه ۱۴۰۰ که قرار بود در جریان بررسی ها اصلاح و از بار تورمی آن کاسته و توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد، در نهایت با افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی هزینه ها، دستکاری نرخ ارز، افزایش یارانه پردرآمدها، تبعات تورمی و سنگین تر شدن کسری تراز عملیاتی از کمیسیون تلفیق خارج شد، لایحه ای که دولت ارائه کرد و چندان مورد تائید کارشناسان و نمایندگان نبود در نتیجه اصلاحاتی که گفته می شد به شفاف سازی منتهی شده حتی در صحن علنی مجلس به بررسی هم نکشید و رد شد، آنهم با تاکید بر همان محورهایی که گفته شد اصلاح شده است!

تاج پرس
لایحه بودجه 1400 با سقف کلی 2435 هزار میلیارد تومان وارد مجلس شد و در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت ولی آنچه که خارج شد نشان از بودجه 2744 هزار میلیارد تومانی داشت.

ارقام عجیب دولت عجیب تر شد

این در حالی بود که نمایندگان از همان ابتدا تاکید بر واهی بودن اعداد و ارقام بودجه و وضعیت تورم زا و عدم در نظر گرفتن معیشت مردم داشته و اعلام کردند که قرار است با تعدیل ارقام نسبت به شفاف سازی آن اقدام کنند اما آنچه که در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاد این بود که درآمدهای نفتی را به طور سنگینی افزایش دادند. نرخ ارز 4200 تومانی حذف و نرخ 17 هزار و 500 تومانی جایگزین شد و در مجموع هزینه دولت برای سال آینده نه تنها کم نشد بلکه 300 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

جریان از این قرار بود که در  بخش منابع عمومی، درآمدهای دولت از 317 هزار میلیارد به 439 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این افزایش ناشی بود از رشد 41 هزار میلیارد تومانی درآمدهای گمرکی که 20 هزار میلیارد آن به دلیل افزایش نرخ ارزی بود که مجلس آن را مصوب کرد و  می توانست در سال آینده موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی شود. 41 هزار میلیارد تومان دیگر به دلیل افزایش درآمدهای مالیاتی به طور ویژه مالیات بر ارزش افزوده بود و 40 هزار میلیارد دیگر از محل سایر درآمدها.

در واگذاری دارایی های سرمایه ای منابع از 225 هزار میلیارد(199 هزار میلیارد درآمد نفت و 25 هزار میلیارد واگذاری اموال) با رشد 124 هزار میلیارد تومانی به 349 هزار میلیارد تومان رسید آن هم در شرایطی که مجلس تاکید داشت باید وابستگی بودجه به نفت کم شود و درآمد 199 هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز قابل تحقق نیست با افزایش نرخ ارز درآمد نفتی و وابستگی بودجه به نفت را افزایش داد.

از سوی دیگر واگذاری دارایی های مالی با تصمیم مجلس از 298 به 355 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که این رشد 57 هزار میلیاردی از محل افزایش انتشار اوراق مالی پیش بینی شد.

این نحوه افزایش درآمدی در تلفیق موجب افزایش 302 هزار میلیاردی هزینه های دولت در سال آینده شد؛ به طوری که حداقل 279 هزار میلیارد تومان بر هزینه های جاری دولت افزوده شد، در این شرایط تراز عملیاتی بودجه منفی تر شده است و از منفی 320 هزار میلیارد لایحه با رشد 157 هزار میلیاردی به منفی 477 هزار میلیارد تومان رسید؛ به عبارتی باید دولت 477 هزار میلیارد تومان از هزینه های جاری را از محلی غیر از درآمدها یعنی نفت و یا اوراق تامین کند. این در حالی است که طبق اسناد بالادستی دولت ها باید در بودجه به نحوی عمل کنند که تراز عملیاتی به سمت صفر حرکت کند اما نه تنها در نتیجه بودجه های دولت این اتفاق نیفتاده بلکه با مصوبات مجلس هر سال این تراز منفی تر هم شده است.

رد بودجه با محوریت اصلاحات

خروجی لایحه ای که در تلفیق مورد تصویب قرار گرفت در صحن علنی مجلس رای نیاورده و 148 رای مخالف داشته  که حدود 50 رای بیشتر از مخالفان است.

جالب اینجاست که محورهای اصلی مخالفت نمایندگان عمدتا  به همان مسایلی بر می گردد که تلفیق اعلام کرد اصلاح کرده است؛   بحران های ارزی ناشی از تصمیمات کمیسیون تلفیق برای نرخ ارز، تورم زا بودن، افزوده شدن بر وابستگی بودجه به نفت، افزایش فرار مالیاتی، نحوه توزیع یارانه ها و نحوه  حذف ارز 4200 تومان و درآمدزایی از محل.

دوا نشد بدتر شد/جنگ روانی در آستانه انتخابات

در هر صورت اکنون اختلاف نظر در مورد لایحه بودجه بسیار زیاد است، جایی که لایحه ابتدایی دولت مورد نقد قرار داشت و آنچه از تلفیق خارج شده با مخالفت های بیشتری مواجه شده است. به گفته کوچکی نژاد-عضو کمیسیون برنامه و بودجه- بودجه ای که مانند مریض اورژانسی بود تلفیق نه تنها دردش را دوا نکرده بلکه بدتر نیز شده است.

وی گفته که دولت اعلام می‌کند که بودجه را قبول ندارد و این بودجه گرانی به مردم تحمیل می‌کند حرف‌هایی که در ایام انتخابات شروع می‌شود و یک جنگ روانی است. از سویی  انتظار می‌رفت همکاران (کمیسیون تلفیق) مراقبت کنند که گرانی بیشتری به مردم تحمیل نشده و تورم افزایش پیدا نکند چون مردم دیگر طاقت افزایش بیشتر تورم را ندارند، اما این بودجه تورم سنگینی به جای می‌گذارد و بیش از 40 درصد کسری دارد.

اصلاحات روی کاغد در جامعه جور دیگر است

و یا در مورد وضعیت ارزی نمایندگان نسبت به برخورد دولت در این رابطه نقد داشته و اعلام کرده اند که  ما قدردان زحمات کمیسیون تلفیق هستیم اما نمایندگان بدانند که اصلاحات روی کاغذ در جامعه طور دیگری رقم می‌خورد. وقتی این صحبت می‌شود که ارز 4200 تومانی قرار است تغییر کند پایان این گفت و گو را جامعه تعیین می‌کند و مسئولان که این صحبت را شروع کردند نمی‌توانند رفتار مردم را کنترل کنند.

التماس می کردند ارز 4200 را حذف کنید

اما برخی نمایندگان نیز موافق اقدام تلفیق برای حذف ارز 4200 تومانی بودند و امیرآبادی-عضو هیات رئیسه مجلس- در این رابطه اعلام کرد که  وقتی در جلسات و گفت و گوهای خصوصی با مسئولان دولت، وزرا، معاون اقتصادی رئیس جمهوری، رئیس بانک مرکزی و هر مسئول دیگری صحبت می کنیم به مجلس التماس می کردند که رانت دلار را از بین ببرید ولی اینها در رسانه ملی رفتار سیاسی می کند و می گویند ارز 4200 تومانی نباید حذف شود وگرنه اجناس گران می شود.   در دو سال اخیر که ارز 4200 تومانی بوده کدام یک از شهروندان مرغ را به قیمت ارز 4200 تومانی دریافت کردند؟ رانت آن به جیب عده قلیل از بستگان مدیران اجرایی، هم حزبی و سلبریتی ها ریخته شده و به دست مردم نرسیده وگرنه مرغ 30 هزار تومان نمی شد. ما هم می گویم این مبلغ به شکل یارانه به دست مردم برسد.

این در حالی است که پیش تر دولت در موضع خود راجع به حذف ارز 4200 تومانی گفته بود که مخالفتی ندارد مشروط به اینکه آثار مثبت حذف بیشتر از تبعات ادامه آن باشد و از سویی نحوه توزیع منابع ناشی از حذف به درستی کارآمد و موثر صورت بگیرد. با این حال آنچه در تلفیق اتفاق افتاده توزیع 77 هزار میلیارد تومان از منابع 106 هزار میلیاردی حذف ارز 4200 تومانی بین 78 میلیون یارانه بگیر است که بدون توجه به غربالگری پردرآمدها اتفاق افتاده و یارانه آنها نیز تا دو برابر رشد کرده است.

دوباره اصلاح

به دنبال رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق دولت اعلام کرده که" آماده است در کنار مجلس اصطلاحات مورد نظر را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی بیشتر شود اصلاح کند. "حال اینکه با این وضعیت جریان بودجه 1400 تا کجا و چگونه پیش می رود در ابهام قرار دارد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی و کمک به ارتقاء هویت ملی است

اکنون سه هزار و 500 شبکه فیبر نوری در استان اجرا شده است

باید همگرایی و هم افزایی و همجوشی در صنایع دستی باشد

جشن بزرگ خانوادگی استادان دانشگاه یزد

اعطای «زمین و تسهیلات» یزدی‌ها را تشویق به ازدواج و فرزندآوری نکرد

کسب رتبه برتر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد

توزیع بیش از 870 تن بذور گندم و جو در سال 1402

پیام تبریک مدیرعامل آبفای استان یزد به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی

اسناد مرتبط با مفاخر استان به درستی صیانت شود

نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور 30 استان در یزد برگزار شد

تعدادزائران یک هزار و 387 نفر مردان و یک هزار و 743نفر بانوان خواهد بود

درمان در قالب برنامه ها و پروژه های طرح تحول نظام سلامت دراستان شکل گرفته است

سرمایه گزاری خصوصی در حوزه انرزی های تجدید پذیر نیز بسیار خوب بوده است

ورود خادمین حرم مطهر رضوی به دارالعباده وهفدهمین جشنواره مردمی زیر سایه خورشید یزد

تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از 25 سال

توزیع کودهای یارانه ای در یزد بر اساس الگوی کشت

لزوم بر هزینه‌کرد اعتبار در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای استان

توان شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناورافزایش تولیدات

خدمات پس از فروش لوازم خانگی و یدکی خودرواجباری است

حدود 16 هزار نفر از بخش مرکزی و 12 روستا آب شرب پایدار خوردار می شوند.

حمایت از حفظ محیط زیست

پلمپ دو واحد شن و ماسه در یزد

تفکیک زباله از مبدابا استفاده از ظرفیت دانش بنیان

جشنواره زیر سایه خورشید برای هفدهمین سال، در ایام دهه کرامت با حضور خدام امام هشتم(ع) دراستان یزد برگزار می شود

فرهنگ سازی در زمینه اسناد بسیار ضروری است

20 دوره آموزشی تخصصی در حوادث جاده، برای امدادگران و نجاتگران فعال جمعیت هلال احمر شهرستان یزد

جایگاه دانشگاه یزد در رتبه‌بندی 2024 تایمز آسیا

اولین پایانه گیاهان دارویی در یزد

استقبال بیش از 59 هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب

ساخت فرهنگسرای اندیشه غدیر مهمترین اقدام شهرداری حمیدیا در سال گذشته با اعتبار اولیه 26 میلیارد تومان

درخواست مردمی برای ورود دادستان کل به موضوع جاده یزد طبس

به شایعات حوزه هواشناسی توجه نکنید

تجلیل از 320 نفر از برترین‌های رشته های مختلف استان در حوزه تعلیم و تربیت است

نقش بی بدیل شوراها در عمران و آبادانی کشور وایران اسلامی

استفاده حداکثری از استعدادهای کارگران برای تحقق جهش تولید

دیدارمدیر کل انتقال خون یزد با نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی

تجهیز 100 درصدی چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند

بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح قانون کاراست

بازدید اعضای شورای راهبری فناوری اطلاعات آبفای خراسان رضوی از آبفای استان یزد

واحد متخلف توزیع عمده قطعات خودرو غیراستاندارد همراه با جعل نشان استاندارد

مسئول جدید بسیج دانشجویی استان یزد معرفی شد

معرفی دو استاد دانشگاه یزد به عنوان استاد نمونه کشوری

نرخ خام ولادت استان یزد در سال 1402برابر با 14/7 در هزار نفر ثبت شده

فایل پایان نامه تان راباکمترین هزینه وباکمترین زمان تبدیل به کتاب میکنیم

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد