آخرین مطالب

معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری عنوان کرد:

تا اطلاع ثانوی و تا زمان کشف دارو و واکسن باید با زندگی با کرونا عادت کنیم. استخدامی

تا اطلاع ثانوی و تا زمان کشف دارو و واکسن باید با زندگی با کرونا عادت کنیم.

  بزرگنمایی:
نماینده وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا ضمن اعلام روند کاهشی بروز کرونا در برخی استان های پرشیوع و همچنین ابراز نگرانی درباره وضعیت این بیماری در تهران، در زمینه پیش بینی از زمان مهار کرونا در دنیا و کشور گفت: تا اطلاع ثانوی و تا زمان کشف دارو و واکسن باید با زندگی با کرونا عادت کنیم.

تاج پرس به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی، در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درخصوص وضعیت ابتلا به کووید19 در استان تهران و استان‌ های پرشیوع، اظهار کرد: در استان ‌هایی که روند ابتلا به کووید19 زودتر آغاز شد و معمولا استان‌های پر خطرمان محسوب می ‌شدند، ‌ در حال حاضر روند ابتلا نزولی شده است و اکنون تعداد بیشتری از استان ‌هایمان این وضعیت را دارند. البته متاسفانه  برخی از استان‌ها هنوز از نظر تعداد موارد ابتلا و مرگ ‌و میر روند صعودی نسبی را دارند که استان‌ هایی هستند که ویروس کرونا دیرتر به آنها وارد شده است.

 

وی افزود: در عین حال از وضعیتی که در تهران وجود دارد از نظر ابتلا، هنوز نگران هستیم. از آنجایی که تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌ ها دارد، هرگونه وجود و شیوع ویروس حتی در حد متوسط هم می ‌تواند باعث انتشار به سایر شهرها و به ‌ویژه شهرهای اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر اشتغال دارند. همانطور که آقای رییس جمهور اعلام کردند، روند ابتلا در اکثر استان‌ ها نزولی است و همانطور که وزیر بهداشت اعلام کردند، این به معنی مدیریت بیماری است، نه به معنی کنترل و سرکوب بیماری. ما هنوز درباره ویروس نگرانیم. سطح ترافیکی که امروز در سطح  شهر تهران بود، ما را نگران می‌ کند. زیرا هر یک از این افراد می‌ توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.

 

دکتر حریرچی در پاسخ به سوالی، درخصوص وضعیت نمودار ابتلا و بروز کرونا در ایران در مقایسه با نمودار سایر کشورها و برخی اظهارات مبنی بر عدم شناسایی درست بیماری در ایران، تصریح کرد: درست است که تعداد مبتلایان مهم است، اما مهم ‌ترین موضوعی که در بررسی نمودارهای ابتلا باید به آن توجه شود، این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می ‌کند و شیب منحنی، صاف شدن آن و پایین آمدن آن، شاید اهمیتش از تعداد خالص، بیشتر باشد. یکی از نقص های ما این بود که چون تعداد زیادی از تست‌ را برای افراد بستری انجام می‌ دادیم و در افراد سرپایی کمتر تست انجام داده بودیم، زیرا اپیدمی در کشور ما زودتر شروع شد و در آن زمان اصلا تست در دسترس نداشتیم، اما اکنون با اقداماتی که انجام دادیم، تست‌های سرپایی بسیار بیشتری را انجام می‌ دهیم.

 

کنترل مرگ ناشی از کرونا در ایران

 

وی افزود: نکته مهم این است که اگر به موارد مرگ ‌و میر توجه کنید، می‌بینید که کسانیکه در بیمارستان‌ ها فوت می ‌کنند، حتما تست بر رویشان انجام شده است. به ویژه از روز یکم و دوم اسفند که ویروس شناسایی شده است و ملاحظه می ‌کنید که با توجه به اقداماتی که دولت و ملت با هم انجام دادند، موضوع مهم این است که روند صعودی‌ مان در میزان مرگ ‌و میر را کنترل کردیم و به خط صاف رسیده که به عنوان مهم‌ ترین دستاورد مطرح است که کشورهای کمی توانستند به این دستاورد برسند. البته به این معنی نیست که کار ما نقص ندارد. حتما در کارمان نقص‌هایی داشتیم که سر فرصت می ‌توانیم درباره آن بحث کنیم.

 

وی درباره لزوم تشدید فاصله‌ گذاری اجتماعی، گفت: ما دو هدف داریم که یکی کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر و بیمای ‌زایی بیماری و دیگری، کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی ویروس است و این دو هدف با یکدیگر متناقض بوده و حصول هر دو به میزان کاملا مناسب، ممکن است حاصل نشود. مهم این است که فاصله ‌گذاری اجتماعی به معنی کاهش تماس مردم با یکدیگر، از اهداف اصلی ماست اما، باید ببینیم که اقتصاد کشور ما برای این موضوع تا چه میزان تاب آوری دارد. زیرا ایران فقط با کرونا نمی جنگد، بلکه با تحریم‌ های ناجوانمردانه هم می‌ جنگد و به همین دلیل حفظ تعادل در این زمینه لازم است و به حداکثر ممکن باید برسد، اما قاعدتا ملاحظات اقتصادی هم باید لحاظ شود.

 

واکسن و داروی ضدکرونا نیازمند 18 ماه زمان

 

دکتر حریرچی در ادامه درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور، گفت: اگر روال به سابق بازگردد که این اقدام مدنظر هیچکس نیست، مطمئنا شاهد یک موج بازگشت ویروس خواهیم بود. هیچکس در کشور، در دولت و ملت خواهان این موضوع نیست. اما در صورت عدم رعایت، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. همانطور که کشورهای مختلف مطرح کردند و رییس جمهور ما هم اشاره کردند تا زمانیکه واکسن و داروی این ویروس ساخته نشود که طبق پیش‌بینی‌ها حداقل 18 ماه برای این اقدام وقت نیاز است و در عین حال اگر خود ویروس مانند سارس دچار تغییر معنی ‌داری نشود، در کشورهای مختلف موجود خواهد بود. هیچ کشوری نتوانسته این ویروس و احتمال وقوع آن را به صفر برساند. ویروس در کشورهای مختلف دنیا خواهد بود و مقداری بسته به تغییرات آب ‌وهوایی و رفتار مردم ممکن است انتشار ویروس و بالا و پایین شود.

 

هم با کرونا می جنگیم هم با تحریم ها

 

وی افزود: استراتژی‌ های فاصله‌ گذاری هوشمند مبتنی بر چند اصل است؛ یکی این است که ما هم با کرونا می ‌جنگیم هم با تحریم ‌ها. در نتیجه، لحاظ مسائل اقتصادی در مدیریت کرونا، از استراتژی‌های اصلی فاصله‌ گذاری اجتماعی هوشمند است. دوم بازگشایی هوشمند و تدریجی و گام به گام است. هیچکس موافق نیست که یک ‌ضرب بازگشایی انجام شود، بلکه باید بازگشایی‌ های تدریجی داشته باشیم و ارزیابی‌ های مستمر هم از این بازگشایی‌ ها باید انجام دهیم تا برای گام بعد تصمیم‌ بگیریم. مساله مهم دیگر این است که در بازگشایی‌ها حذف گروه‌های پرخطر از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در نظر بگیریم که این را مهم انجام می‌دهیم.

 

دکتر حریرچی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست مجازی، گفت: دو هدف اصلی و استراتژیک ما در مبارزه با کرونا؛ یکی کاهش مرگ و میر و بیماری ‌زایی بوده و دومی کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ما در دو جبهه کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی در حال جنگ است و به همین دلیل استراتژی فاصله ‌گذاری هوشمند را انتخاب کردیم تا در میان این دو هدف تعادل ایجاد کنیم. بنابراین حاکمیت باید هم مسائل اقتصادی را لحاظ کند و هم بازگشت به کار به صورت گام به گام و با ارزیابی مستمرخواهد بود. به ‌طوری که با ارزیابی گام اول، گام دوم را انجام می ‌دهیم. نکته مهمی که در استراتژی‌های ما است، این است که گروه‌های پرخطر مانند افرادی که بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان یا دیابت دارند، از بازگشت به کار ممکن است در برخی مناطق یا تمام مناطق منع کنیم.

 

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: باید توجه کرد که گرچه کرونا، ویروس دموکراتی است و فقیر و غنی را با هم مبتلا می‌ کند، اما اثرات اقتصادی این ویروس بر فقرا و اقشار متوسط بسیار شدید است. البته دولت اقداماتی را انجام داده است، اما به هر حال فقرا و اقشاری که درآمدشان به صورت روزانه است، مشکلاتی را دارند. به غیر از کسانی که حقوق ثابت دارند، کرونا بر اقتصاد افرادی که درآمدشان به صورت روزانه است، ‌ اثرات زیادی داشته است.

 

وی افزود: دو استراتژی مقابله با کرونا این است؛ یکی فاصله‌ گذاری اجتماعی است که میزان تماس افراد طبیعی را با هم به حداقل برسانیم. این سیاست تا حد ممکن و قابل حصول ادامه می ‌یابد و استراتژی دوم شناسایی بیماران و افرادی که با بیماران مواجه بودند و جداسازی آنهاست. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی ایزوله کردن در منزل خیلی کم‌ اثر و بی ‌اثر است. طبق بررسی ‌های ما افرادی که حتی از بیمارستان مرخص شدند و ما توصیه به ایزوله کردن در خانه کردیم، رفت ‌و آمدهایی داشتند که ما را دچار مشکل کرده‌ اند. افرد مبتلا باید به این موضوع توجه کنند.

 

دکتر حریرچی در ادامه گفت: سالانه حدود 385 هزار مرگ در کشور داریم که 85 هزار مورد آن، زیر 50 سالگی و 177 هزار مورد نیز زیر 70 سالگی رخ می ‌دهد. به ترتیب  22 و 47 درصد مرگ‌ های ما زودرس اتفاق میفتد که باید برای این موضوع هم اقداماتی انجام دهیم. درحال حاضر مردم و جامعه ارائه دهنده خدمت و حتی مسئولین، توجه شان به سمت کرونا جلب شده است، درحالیکه اما در 11 ماهه اول سال گذشته، 15 هزار و 900 نفر فوت ناشی از تصادفات داشتیم و 330 هزار و 318 نفر ناشی از تصادفات، مصدوم شده‌ اند که باید به آن هم توجه کنیم. سه علت مرگ ‌و میر ایرانیان، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیابت است و سه عامل ایجاد بیماری‌های ما فشار خون بالا، ریسک ‌فاکتورهای غذایی و قند خون بالا است. مردم در شرایط کرونا باید این عوامل را کنترل کنند. امیدوارم با اقدامات دولت و ملت بتوانیم حتما کرونا را شکست دهیم.

 

تصوری اشتباه مبنی بر عدم ابتلای جوانان به کرونا

وی درباره وضعیت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: درباره مدارس و دانشگاه‌ها پیشنهاداتی را ارائه داده‌ ایم و با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی جلساتی برگزار کردیم. قاعدتا مدارس با توجه به تعداد بسیار زیاد دانش‌آموزان و اینکه سرویس‌ هایشان اعم از مینی‌ بوس، سواری و سرویس‌های مناطق روستایی پرتراکم است، امکان ابتلا را افزایش می ‌دهد. اشتباهی که اکنون در سطح جامعه و برخی کشورهای دیگر هم وجود دارد، این است که تصور می ‌کنند افراد جوان مبتلا نمی‌ شوند که اصلا اینطور نیست. در کشور کره جنوبی که تست‌ های زیادی انجام دادند، ثابت کردند اتفاقا افراد 20 الی 30 ساله بیشتر و یا حداقل هم ‌سطح با سایرین مبتلا می‌ شوند، اما کم‌علامت ‌تر هستند. در عین حال برای ایزولاسیون و فاصله‌ گذاری اجتماعی خیلی نگران افراد بدحال نیستیم. زیرا این افراد در بیمارستان بستری بوده و ایزوله هستند.

 

مدارس و دانشگاه ها؛ مهم ترین عامل برای ابتلا

 

دکتر حریرچی افزود: مدارس و دانشگاه‌ها مهم‌ترین عامل یگانه برای ابتلا هستند و در دانشگاه‌ ها حساسیت‌های خاصی وجود دارد. زیرا مدارس از یک منطقه ‌اند، اما دانشگاه‌ های شهرهای بزرگی مثل تهران، ‌ مشهد و تبریز افراد از شهرهای مختلف حضور دارند و ضمن اینکه خوابگاه هم جای پرتراکمی است که کافی است یک نفر مبتلا شود و تمام خوابگاه مبتلا شود. بنابراین، در این زمینه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت بهداشت بسیار حساس هستند.

 

وی درباره تعداد شهدای سلامت، گفت: برای این موضوع کمیته‌ ای را تشکیل داده‌ایم که تعداد را به دقت بررسی می ‌کند و بعدا اعلام خواهد شد.

 

پیش بینی زمان مهار کرونا

 

دکتر حریرچی درخصوص پیش‌بینی وزارت بهداشت از زمان مهار کرونا در کشور، گفت: پیش‌بینی‌ های ما وابسته به سطح فاصله‌ گذاری اجتماعی است. یکی از پیش‌بینی‌هایمان این بوده که اگر هیچ فاصله ‌گذاری اجتماعی رخ ندهد، تا انتهای خرداد با این بیماری درگیر خواهیم بود و در تابستان هم خودش را حفظ می‌ کند و در پاییز هم مشکل‌ زا خواهد بود. نظرمان این است که هیچ کشوری نمی ‌تواند قرنطینه کامل را انجام دهد. به جز چین که البته شرایط خاصی داشت و بیش از 40 هزار پزشک و پرستار به ووهان اضافه کرد و در مواردی هم افراد از شهر خارج شدند. اکنون گفته می ‌شود که در فرانسه قرنطینه کامل است، ‌ اما در آنجا مردم به شش دلیل می ‌توانند از خانه خارج شود.

 

تا زمان کشف دارو و واکسن باید با زندگی با کرونا عادت کنیم

 

دکتر حریرچی ادامه داد: فاصله ‌گذاری اجتماعی در کشور انجام شده و تصور می‌ کنیم در اکثر استان‌ها از نقطه اوج خارج شده ‌ایم و اگر همین روال ادامه یابد، در اردیبهشت ماه میزان شیوع به میزان قابل توجهی کاهش می ‌یابد، اما نکته بسیار مهم این است که روند کاهشی نه در کشور ما و نه در هر کشور دیگری به معنای صفر شدن و از بین رفتن ویروس نیست. در کره جنوبی که یکی از کشورهای موفق در مقابله با کرونا بوده است، دیروز 90 مورد جدید داشته است. همانطور که بسیاری از کشورها اعلام کرده ‌اند، ‌متاسفانه باید تا اطلاع ثانوی که واکسن یا داروی ویروس ایجاد شود، به زندگی با این ویروس عادت کنیم و استراتژی‌های فاصله ‌گذاری اجتماعی را تا حد مقدور رعایت کنیم. خیلی از مردم ما و کشورهای دیگر شستن دست را رعایت نمی ‌کردند که باید رعایت کنند. ارتباطات اجتماعی زیاد ما بسیار خوب است، ‌اما فعلا باید آن را کنترل کنیم.

 

معاون کل وزارت بهداشت درباره اینکه ویروس کرونا ویروسی دست‌کاری شده از سوی انسان است، تصریح کرد: این موضوع را ابتدا کشور چین رسما اعلام کرد و کشور آمریکا هم این ادعاها را مطرح می‌ کرد و جای تعجب است که رییس جمهور آمریکا چند بار اسم ویروس چینی را به کار برد. از نظر ما این قابل رد کردن نبوده و محتمل است، اما بررسی‌ های لازم از نظر پدافند غیرعامل درحال انجام است. نکته مهم این است که این ویروس در کشور ما و سایر کشورها موجود است و با حداکثر توان با آن مقابله می ‌کنیم.

 

وی درباره مهم‌ ترین مشکلات در مراکز درمانی، گفت: ما هم مانند سایر کشورهای دنیا در روزهای ابتدایی بیماری با موج عظیمی مواجه شدیم که آمادگی در داخل کشور و حتی در منابع بین‌المللی برای تامین مواد و وسایل حفاظتی وجود نداشت. در حال حاضر در آمریکا و ایتالیا وفرانسه سایر کشورها هم وجود دارد. ما شرمنده جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی هستیم که در برخی مراحل وسایل حفاظتی‌ مان کم بود، اما حداقل در بخش بستری و بیمارستان‌های دولتی هیچ پزشک، پرستار و پیراپزشکی کم ‌فروشی نکرد. خوشبختانه این موضوع تنها یکی دو روز در کشور مطرح بود که در زمینه تخت هم نگران بودیم، اما تمام بیماران را پذیرش کردیم. در حالیکه در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی که جزو هفت اقتصاد برتر جهان هستند، به شهادت پزشکان، می‌ گویند افراد سن بالا و یا مبتلایان به برخی بیماری‌ها را به ونتیلاتور وصل نکنید. در حالی که ما در کشورمان هیچ گاه چنین کاری نکردیم و تمام بیماران را پذیرش کردیم و می ‌بینید که بهبودیافته 90 ساله و 100 ساله هم داریم. شاید یکی از نقص‌ های ما که سایر کشورها هم با آن مواجه شدند، کمبود تست در روزهای اول بود که الان ظرفیت مناسبی فراهم شده و همچنان باید افزایش یابد.

 

دکتر حریرچی افزود: شاید می ‌توانستیم هماهنگی‌های بیشتری داشته باشیم و فاصله‌ گذاری اجتماعی را زودتر آغاز کنیم تا موج اول سفرهای نوروزی را نداشته باشیم، اما مجموع عملکردمان با توجه به اعلام مراجع بین‌المللی و درگیری زودهنگام‌مان مشخص است که عملکردمان در کنترل مرگ‌ و میر مناسب است.

 

همکاری کم نظیر مردم در فاصله گذاری اجتماعی

 

دکتر حریرچی در ادامه تاکید کرد: همکاری که مردم در فاصله گذاری اجتماعی با ما داشتند، کم نظیر بوده است و درست است که از برخی تجمعات و سفرهای نوروزی گلایه داشتیم، اما در سطح قابل مشاهده در جامعه مانند ترافیک و تجمع در مراکز خرید و پارک‌ها مردم با ما بسیار همکاری کردند که نمونه آن روز طبیعت است. همچنین مردم در قالب فاصله گذاری اجتماعی، ارتباطات خانوادگی را به حداقل رساندند. اکثریت مردم با آگاهی که پیدا کردند مهمترین یار و یاور ما هستند. البته تعدادی هم به توصیه‌ها توجهی نداشته و تخلف می‌کنند که این افراد می ‌توانند ما و مردم را گرفتار کنند. بر این اساس مشارکت در فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثرممکن برسد؛ چرا که در ایران واکثر کشورهای دنیا ویروس وجود دارد و اگر بخواهیم وضعیت ارتباطات اجتماعی را همانطور که در دی و بهمن سال گذشته بود، انجام دهیم، با اوج گرفتن بیماری مواجه خواهیم بود.

 

پیگیری نگهداری معتادان متجاهر در مکانی ایمن

 

وی درباره نحوه ساماندهی معتادان متجاهر اظهار کرد:‌ از آنجایی که ممکن است معتادان متجاهر تجمعاتی داشته باشند، ضرورت دارد که در جایی نگهداری شوند. ما پیگیر نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ایمن هستیم.

 

وی همچنین درباره احتمال ارسال اقلام تشخیصی به کشورهای دیگر، یادآورشد: در ایران هم مانند سایر کشورها در آغاز بیماری دچار مشکلاتی شدیم، اما با توجه به پای کار آمدن تولید داخلی، در حال حاضر از نظر تجهیز و لوازم مراقبتی وضعیت خوبی داریم. باید توجه کرد که سلامت ایرانیان مهمترین اولویت ماست. اگر چیزی اضافه بیاوریم بنا به دلایل اقتصادی و حس انسان دوستانه اجازه صادرات خواهیم داد، اما اکنون این شرایط را نداریم و تا زمانی که نیازها را رفع نکنیم، اجازه صادرات نمی دهیم.

 

دکتر حریرچی درباره استفاده از ماسک در میان مردم نیز گفت:‌ استفاده از ماسک در اجتماع ضروری نیست. مردم به اخبار نامعتبر فضای مجازی توجه نکنند؛ چرا که هنوز سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک برای افراد سالم در اماکن عمومی را توصیه نکرده است.

 

پوشش 90 درصد هزینه های درمان بیماران کرونا

 

دکتر حریرچی درباره هزینه های مستقیم کرونا به کشور اظهار کرد: بخش عمده ای از تخت های بیمارستانی را به کرونا تخصیص دادیم، اعمال جراحی به تعویق افتاد و 90 درصد هزینه بستری بیماران کرونایی را تقبل کردیم. در عین حال در حوزه محاسبات باید هزینه بستری و هزینه ای که مردم و دولت صرف تامین وسایل محافظتی کردند نیز محاسبه شود. باید توجه کرد که دولت یک بسته 12 هزار میلیارد تومانی از محل صندوق ذخیره ارزی، یک بسته 600 میلیاردی و یک بسته 1200 میلیاردی تخصیص داده و این بسته‌ ها بعضا پرداخت شده‌اند، اما هزینه‌ های بهداشتی و درمانی بیشتر از این‌ها خواهد بود.

 

وی افزود:‌ در عین حال شاهد کاهش 80 درصدی مراجعات در مراکز سرپایی خصوصی و دولتی بوده‌ایم و مردم برای بیماری مراجعه نکرده‌اند. حتی در مواردی شاهد بودیم در آپاندیسیت هم فرد در مرحله حاد به مراکز درمانی مراجعه کرده است یا افراد آنژیوگرافی خود را به تعویق انداخته‌اند. در حالی که ممکن است هر لحظه سکته فرد را تهدید کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص ملی دنیا به دلیل شیوع کرونا حدود 4500 میلیارد دلار تا حدود پنج درصد کاهش پیدا کند و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست؛ به طوری که کاهش رشد اقتصادی دو درصدی را برای کشور ما پیش بینی کرده ‌اند و حتی کاهش رشد ممکن است بیش از دو درصد باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از 16 استاد سرآمد آموزشی دانشگاه یزد تجلیل شد

پرچم آستان مقدس امام رضا (ع) توسط خادمان رضوی و قرائت صلوات

توسعه فیبرنوری و گسترش تکنولوژی 5G از اهداف مخابرات یزد در سال جدید است

با برگزاری نمایشگاه عشایری ارج نهادن به ذخایر انقلاب است

روز ملی جمعیت به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور

68 سال میانگین سن فوت شدگان استان یزد در سال 14٠2

آقای ابوالفضل تاج آبادی بعنوان مربی تیم فوتبال کوهسارتهران انتخاب گردید

ابوالفضل تاج آبادی به عنوان مربی جوانان تیم فوتبال کوهسارتهران انتخاب گردید

ابوالفضل تاج آبادی بعنوان مربی جوانان تیم فوتبال کوهسارتهران انتخاب گردید

صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در اقتصاد است

افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی و کمک به ارتقاء هویت ملی است

اکنون سه هزار و 500 شبکه فیبر نوری در استان اجرا شده است

باید همگرایی و هم افزایی و همجوشی در صنایع دستی باشد

جشن بزرگ خانوادگی استادان دانشگاه یزد

اعطای «زمین و تسهیلات» یزدی‌ها را تشویق به ازدواج و فرزندآوری نکرد

کسب رتبه برتر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد

توزیع بیش از 870 تن بذور گندم و جو در سال 1402

پیام تبریک مدیرعامل آبفای استان یزد به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی

اسناد مرتبط با مفاخر استان به درستی صیانت شود

نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور 30 استان در یزد برگزار شد

تعدادزائران یک هزار و 387 نفر مردان و یک هزار و 743نفر بانوان خواهد بود

درمان در قالب برنامه ها و پروژه های طرح تحول نظام سلامت دراستان شکل گرفته است

سرمایه گزاری خصوصی در حوزه انرزی های تجدید پذیر نیز بسیار خوب بوده است

ورود خادمین حرم مطهر رضوی به دارالعباده وهفدهمین جشنواره مردمی زیر سایه خورشید یزد

تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از 25 سال

توزیع کودهای یارانه ای در یزد بر اساس الگوی کشت

لزوم بر هزینه‌کرد اعتبار در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای استان

توان شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناورافزایش تولیدات

خدمات پس از فروش لوازم خانگی و یدکی خودرواجباری است

حدود 16 هزار نفر از بخش مرکزی و 12 روستا آب شرب پایدار خوردار می شوند.

حمایت از حفظ محیط زیست

پلمپ دو واحد شن و ماسه در یزد

تفکیک زباله از مبدابا استفاده از ظرفیت دانش بنیان

جشنواره زیر سایه خورشید برای هفدهمین سال، در ایام دهه کرامت با حضور خدام امام هشتم(ع) دراستان یزد برگزار می شود

فرهنگ سازی در زمینه اسناد بسیار ضروری است

20 دوره آموزشی تخصصی در حوادث جاده، برای امدادگران و نجاتگران فعال جمعیت هلال احمر شهرستان یزد

جایگاه دانشگاه یزد در رتبه‌بندی 2024 تایمز آسیا

اولین پایانه گیاهان دارویی در یزد

استقبال بیش از 59 هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب

ساخت فرهنگسرای اندیشه غدیر مهمترین اقدام شهرداری حمیدیا در سال گذشته با اعتبار اولیه 26 میلیارد تومان

درخواست مردمی برای ورود دادستان کل به موضوع جاده یزد طبس

به شایعات حوزه هواشناسی توجه نکنید

تجلیل از 320 نفر از برترین‌های رشته های مختلف استان در حوزه تعلیم و تربیت است

نقش بی بدیل شوراها در عمران و آبادانی کشور وایران اسلامی

استفاده حداکثری از استعدادهای کارگران برای تحقق جهش تولید

دیدارمدیر کل انتقال خون یزد با نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی

تجهیز 100 درصدی چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند

بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح قانون کاراست

بازدید اعضای شورای راهبری فناوری اطلاعات آبفای خراسان رضوی از آبفای استان یزد