آخرین مطالب

هوش مصنوعی باید تصمیمات خود را توضیح بدهد! کارآفرینان وکارآفرینی

هوش مصنوعی باید تصمیمات خود را توضیح بدهد!

  بزرگنمایی:
برخی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی برای پیشگیری از تعصب و غرض‌ورزی احتمالی این فناوری، باور دارند که هوش مصنوعی باید برای تصمیمات خود، دلایل قانع‌کننده‌ و به دور از تبعیض داشته باشد.

به نقل از فوربس، هوش مصنوعی هم مانند انسان، با غرض‌ورزی کار می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت هر شخص یا چیزی که قابلیت تصمیم‌گیری داشته باشد، با غرض‌ورزی عمل می‌کند و هنگام انتخاب، به برخی از عوامل بیش از عوامل دیگر بها می‌دهد. با وجود این، همان‌گونه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به خاطر غرض‌ورزی و تبعیض علیه گروه‌های خاصی از جمله زنان و رنگین‌پوستان، بدنام شده، شرکت‌ها نیز به همان اندازه در غلبه بر تبعیض الگوریتم‌های آن، مهارت بیشتر به دست می‌آورند.

روشی که آنها غالبا برای این کار استفاده می‌کنند، با عنوان "هوش مصنوعی با قابلیت توضیح"(Explainable AI) شناخته می‌شود. در گذشته و حتی اکنون، عملکرد بیشتر اطلاعات مربوط به هوش مصنوعی، مانند یک جعبه سیاه ارائه می‌شده است. افرادی که کار رمزگذاری را انجام می‌دهند، شبکه‌های عصبی الگوریتم‌ها را طراحی کردند اما هنگامی که این اطلاعات منتشر شد، شبکه‌های عصبی بدون نظارت افرادی که آنها را برنامه‌ریزی کرده بودند، به کار خود ادامه دادند. در هر حال، شرکت‌ها در ابتدا متوجه این مشکل نشدند و هنگامی به آن پی بردند که بسیار دیر شده بود.

این مشکل هوش مصنوعی، موضوعی چالش‌برانگیز است. بیشتر استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در حال حاضر، روش‌ها و پلتفرم‌هایی را براساس هوش مصنوعی قابل توضیح ارائه می‌دهند. یکی از جالب‌ترین این روش‌ها، روش ارائه شده توسط استارتاپ موسوم به "فیدلر لبز"(Fiddler Labs) است. این استارتاپ که در سانفرانسیسکو و توسط مهندسان پیشین فیسبوک و سامسونگ تاسیس شده است، نوعی موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند که همه عوامل مرتبط با تصمیم‌گیری را نمایش می‌دهد. "آمیت پاکا"(Amit Paka)، از بنیان‌گذاران این استارتاپ گفت: نرم‌افزار ما موجب می‌شود که رفتار مدل‌های هوش مصنوعی، واضح و قابل درک باشند.

پاکا به عنوان نمونه توضیح داد که چگونه هوش مصنوعی قابل توضیح می‌تواند به مدل مبتنی بر هوش مصنوعی مورد استفاده بانک‌ها کمک کند.

وی افزود: ورودی‌های بسیاری وجود دارند که هنگام تصمیم‌گیری برای یک کاربرد خاص، مورد توجه قرار می‌گیرند. در یک فضای قدیمی بدون وجود فیدلر، گفتن چگونگی و دلیل تاثیر هر ورودی بر نتیجه، دشوار و یا تقریبا غیرممکن است اما شاید بانک‌ها با وجود هوش مصنوعی قابل توضیح بتوانند تاثیر هر ورودی را نسبت به خروجی مشخص کنند.

پاکا اضافه کرد: این قابلیت توضیح دادن، به ابداع‌کنندگان هوش مصنوعی، کاربران اقتصادی، تنظیم‌کنندگان و کاربران نهایی امکان می‌دهد تا درک بهتری در مورد دلیل پیش‌بینی‌های خاص داشته باشند. این موضوع، در مورد تعصب و اخلاقیات مربوط به هوش مصنوعی، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا تبعیض‌های احتمالی علیه گروه‌های خاص را شناسایی کنند. به علاوه، چنین قابلیتی می‌تواند به شرکت‌ها در اصلاح مدل‌های هوش مصنوعی پیش از به کار بردن آنها در مقیاس بزرگ کمک کند.

پاکا ادامه داد: تعصب نژادی هوش مصنوعی در الگوریتم‌های مربوط به سلامت و تبعیض آن در تصمیم‌گیری‌ و قضاوت، فقط چند نمونه از مشکلات مربوط به غرض‌ورزی هوش مصنوعی هستند. الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی در حال حاضر مانند جعبه سیاه عمل می‌کنند و حتی با داشتن عملکرد خوب، فعالیت داخلی آنها ناشناخته و غیرقابل توضیح دادن است.

یکی از دلایل اهمیت هوش مصنوعی قابل توضیح در غلبه بر غرض‌ورزی الگوریتم‌ها، این است که شاید جنسیت، نژاد و مقوله‌های دیگری از این دست، صریحا رمزگذاری نشده‌اند. در چنین مواردی، هوش مصنوعی قابل توضیح لازم است تا به شرکت‌ها در برداشتن تبعیض‌های عمیق داده‌هایی که این الگوریتم‌های پیچیده را تغذیه می‌کنند، کمک کند.

با توجه به این دلایل، ابداع مدل‌های هوش مصنوعی که قابلیت بیشتری برای توضیح داشته باشند، کلید اصلاح عواملی است که به بروز غرض‌ورزی می‌انجامند. این مدل‌ها همچنین می‌توانند رعایت مقررات توسط سیستم‌های هوش مصنوعی را نیز تضمین کنند. تنظیمات بیشتر می‌تواند به اطمینان بیشتر از عملکرد عادلانه هوش مصنوعی و قابل توضیح بودن آن کمک کنند.

نکته مثبت این است که شرکت‌های دیگری به غیر از فیدلر لبز نیز راه‌حل‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند که قابل مقایسه و توضیح دادن هستند. برای مثال، یک استارتاپ فعال در حوزه هوش مصنوعی موسوم به "کیندی"(Kyndi) که در این زمینه فعالیت می‌کند، در ماه ژوئیه سال جاری موفق شد بودجه‌ای به مبلغ 20 میلیون دلار به دست بیاورد و در حال حاضر نیز از پلتفرم‌های خود برای بررسی دلیل هر تصمیم‌گیری استفاده می‌کند.

شرکت دیگری که در حوزه هوش مصنوعی قابل توضیح فعالیت دارد، شرکت آمریکایی "زد ادونسد کامپیوتینگ"(Z Advanced Computing) است. این شرکت در ماه اوت اعلام کرد که بودجه‌ای را از نیروی هوایی آمریکا دریافت کرده است تا فناوری تشخیص چهره سه‌بعدی را بر اساس هوش مصنوعی قابل توضیح ارائه دهد.

شرکت "ویانی سیستمز"(Vianai Systems) که در ماه سپتامبر و توسط مدیرعامل پیشین شرکت "اینفوسیس"(Infosys) بنیان گذاشته شد نیز هوش مصنوعی قابل توضیح دادن را برای گروهی از سازمان‌ها و در طیف وسیعی از نقش‌ها به کار می‌گیرد.

شرکت‌های دیگری نیز در حوزه هوش مصنوعی قابل توضیح فعالیت دارند که نرم‌افزارها و راه‌حل‌های آنها، بهبود قابل توجهی را در نحوه عملکرد هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

با وجود همه فوایدی که چنین برنامه‌هایی به همراه دارند، نکات منفی استفاده از آنها غیرقابل انکار هستند. این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی نهایتا اثر متضادی بر شرکت‌هایی مانند فیدلر لبز و کیندی داشته باشد.

از آنجا که دولت‌ها یا شرکت‌ها می‌توانند عوامل دقیق یک الگوریتم را برای تصمیم‌گیری به کار ببرند، ممکن است برخی از سازمان‌های غیراخلاقی، از موتورهای هوش مصنوعی قابل توضیح استفاده کنند تا الگوریتم‌های آنها، غرض‌ورزی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از 16 استاد سرآمد آموزشی دانشگاه یزد تجلیل شد

پرچم آستان مقدس امام رضا (ع) توسط خادمان رضوی و قرائت صلوات

توسعه فیبرنوری و گسترش تکنولوژی 5G از اهداف مخابرات یزد در سال جدید است

با برگزاری نمایشگاه عشایری ارج نهادن به ذخایر انقلاب است

روز ملی جمعیت به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور

68 سال میانگین سن فوت شدگان استان یزد در سال 14٠2

آقای ابوالفضل تاج آبادی بعنوان مربی تیم فوتبال کوهسارتهران انتخاب گردید

ابوالفضل تاج آبادی به عنوان مربی جوانان تیم فوتبال کوهسارتهران انتخاب گردید

ابوالفضل تاج آبادی بعنوان مربی جوانان تیم فوتبال کوهسارتهران انتخاب گردید

صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در اقتصاد است

افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی و کمک به ارتقاء هویت ملی است

اکنون سه هزار و 500 شبکه فیبر نوری در استان اجرا شده است

باید همگرایی و هم افزایی و همجوشی در صنایع دستی باشد

جشن بزرگ خانوادگی استادان دانشگاه یزد

اعطای «زمین و تسهیلات» یزدی‌ها را تشویق به ازدواج و فرزندآوری نکرد

کسب رتبه برتر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد

توزیع بیش از 870 تن بذور گندم و جو در سال 1402

پیام تبریک مدیرعامل آبفای استان یزد به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی

اسناد مرتبط با مفاخر استان به درستی صیانت شود

نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور 30 استان در یزد برگزار شد

تعدادزائران یک هزار و 387 نفر مردان و یک هزار و 743نفر بانوان خواهد بود

درمان در قالب برنامه ها و پروژه های طرح تحول نظام سلامت دراستان شکل گرفته است

سرمایه گزاری خصوصی در حوزه انرزی های تجدید پذیر نیز بسیار خوب بوده است

ورود خادمین حرم مطهر رضوی به دارالعباده وهفدهمین جشنواره مردمی زیر سایه خورشید یزد

تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از 25 سال

توزیع کودهای یارانه ای در یزد بر اساس الگوی کشت

لزوم بر هزینه‌کرد اعتبار در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای استان

توان شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناورافزایش تولیدات

خدمات پس از فروش لوازم خانگی و یدکی خودرواجباری است

حدود 16 هزار نفر از بخش مرکزی و 12 روستا آب شرب پایدار خوردار می شوند.

حمایت از حفظ محیط زیست

پلمپ دو واحد شن و ماسه در یزد

تفکیک زباله از مبدابا استفاده از ظرفیت دانش بنیان

جشنواره زیر سایه خورشید برای هفدهمین سال، در ایام دهه کرامت با حضور خدام امام هشتم(ع) دراستان یزد برگزار می شود

فرهنگ سازی در زمینه اسناد بسیار ضروری است

20 دوره آموزشی تخصصی در حوادث جاده، برای امدادگران و نجاتگران فعال جمعیت هلال احمر شهرستان یزد

جایگاه دانشگاه یزد در رتبه‌بندی 2024 تایمز آسیا

اولین پایانه گیاهان دارویی در یزد

استقبال بیش از 59 هزار دانش آموز یزدی از طرح ملی نجات آب

ساخت فرهنگسرای اندیشه غدیر مهمترین اقدام شهرداری حمیدیا در سال گذشته با اعتبار اولیه 26 میلیارد تومان

درخواست مردمی برای ورود دادستان کل به موضوع جاده یزد طبس

به شایعات حوزه هواشناسی توجه نکنید

تجلیل از 320 نفر از برترین‌های رشته های مختلف استان در حوزه تعلیم و تربیت است

نقش بی بدیل شوراها در عمران و آبادانی کشور وایران اسلامی

استفاده حداکثری از استعدادهای کارگران برای تحقق جهش تولید

دیدارمدیر کل انتقال خون یزد با نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور

برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی

تجهیز 100 درصدی چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند

بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح قانون کاراست

بازدید اعضای شورای راهبری فناوری اطلاعات آبفای خراسان رضوی از آبفای استان یزد