آخرین مطالب

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه مطرح کرد

صنعت قطعه‌سازی دستوری، در سراشیبی نابودی/ تولید را کم کنیم تا از زیان خارج شویم گزارش - اقتصادی - املاک ومستقلات،خودرو

صنعت قطعه‌سازی دستوری، در سراشیبی نابودی/ تولید را کم کنیم تا از زیان خارج شویم

  بزرگنمایی:
به اعتقاد رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو کشور، در شرایط فعلی که از سه جهت تورم، ‌قیمت‌گذاری اشتباه دستوری(که خود سبب نابودی و زمین‌گیری این صنعت در صورت عدم اقدام به موقع برای اصلاح، خواهد شد) و فشارهای مالیاتی گیر افتاده‌ایم؛ بهتر است تا میزان تولید را کاهش داده تا خانواده این صنعت (قطعه‌سازی و خودروسازی) از زیان‌دهی خارج شوند

تاج پرس
گل‌وردی گلستانی در یک جلسه دوستانه ضمن تاکید بر اینکه مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در داخل صنعت نیستند و در حقیقت خارج از اراده خودروساز و قطعه‌ساز و بیرون از صنعت هستند، اظهار کرد: موانع تولید ناشی از تصمیم قطعه‌ساز نیست؛ بلکه ناشی از تصمیمات دستوری و متعصبانه برخی ارگان‌هاست که سبب شده این صنعت گرفتار شود. در شرایط فعلی تورم سبب زیان دهی همه شده است. دستورها باعث شده که بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان قطعه‌ساز از خودروساز طلب‌کار شده و  توان نقدینگی قطعه‌ساز در حال تحلیل رفتن است و این در حالی است که نقدینگی یکی از مهمترین ابزارهای تولید است.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه قیمت تمام شده نیز از جمله مشکلاتی است که برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی دست و پا گیر شده، گفت: قیمت تمام شده ما بایستی بر اساسی باشد که نهاده های تولید را خریداری می‌کنیم. در حال حاضر مواد اولیه ما و نهاده های تولید همچون فولاد، آلومینیوم، پلیمر... روزانه تعیین قیمت می‌شوند و با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شوند اما قیمت‌های ما ثابت مانده است. ضمن اینکه نرخ ارز طی چند سال اخیر، ٨٠٠ درصد رشد داشته اما آیا خودرو و قطعه هم به همین میزان رشد را داشته است و مطابق قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد؟ چگونه است که نهاده‌های تولید روزانه امکان افزایش قیمت را دارند اما قطعه‌ساز این اجازه را ندارد؛ با ادامه این روند و ثابت ماندن قیمت‌ محصولات ما که ماده اولیه خودروسازان است، صنعت محکوم به نابودی خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در تولید نیز ناهماهنگی وجود دارد. سرمایه همچون کبوتری می‌ماند که چنانچه احساس امنیت نداشته باشد، فرار می‌کند. خودروسازی که انگیزه برای سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌ نداشته باشد، سرمایه خود را به جای سودآورتری هدایت می‌کند. ناهماهنگی‌ها در تولید موجب شده تا علاقه قطعه‌سازان به سرمایه‌گذاری کاهش یابد و در عمل سرمایه‌ها به سمت سایر بازارها از جمله ارز، سکه، طلا و غیره برود. ضمن اینکه این مهم را نیز باید در نظر گرفت که باتوجه به وسعت صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و میزان اشتغالزایی که دارد؛ به راحتی صنعتی دیگر  نمی‌تواند جایگزین آن شود.

این فعال صنعت قطعه در بحث مطالبات قطعه‌سازان، تاکید کرد: زمانیکه که قطعه‌ساز دریافتی ندارد، نقدینگی به صورت مطالبات انبار شده و خودروساز هم توان پرداخت ندارد؛ بنابراین برای تامین نقدینگی خود باید قرض کرده تا بتواند قطعه تولید کند و به سرنوشتی نامعلوم دچار می‌شود. وقتی خودروساز توان کافی نداشته باشد تا بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کند، باتوجه به اینکه قطعه‌ساز و خودروساز لازم و ملزوم یکدیگر هستند، با قمیتی دستوری مجبور به فروش با زیان است و به تبع قطعه‌ساز را هم مجبور به زیان می‌کند. خواسته ما این است که مسئولان اجازه دهند قیمت خودرو را نظام عرضه و تقاضا تعیین کند.

گلستانی تصریح کرد: زیان‌ها سبب می‌شود تا قادر به آوردن خطوط تولید جدید، فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین نباشیم، همچنین تورم بالا، ضعف روز به روز این صنعت و فعالان آن را به دنبال خواهد داشت و بیکاری و تعدیل نیرو در آن اتفاق خواهد افتاد. چرا باید بین بخش خصوصی و بخش دولتی آنقدر تفاوت باشد که امروز شاهد زیان‌های چندین هزار میلیاردی بخش خصوصی و در مقابل سودهای چندین هزار میلیاردی فولادی ها، پتروشیمی‌ها و غیره باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو، همچنین با انتقاد از فاصله شدید قیمتی کارخانه‌ای و بازاری خودروها اظهار کرد : این تفاوت قیمت فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و ضرر آن را خودروساز، قطعه‌ساز و مردم می‌پردازند.

وی ضمن تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو در بورس نیز نمی‌تواند راهگشا باشد، گفت: کشف قیمت در بورس سخت است، اما در مقابل خودروسازان باید این اختیار را داشته باشند که محصولات خود را با سود معقول به فروش برسانند. خوشبختانه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مدت کوتاهی پس از حضور در وزارتخانه پای درد و دل اهالی قطعه‌سازی نشست و کارشناسان و معاونان وزارتخانه نیز به دنبال چاره اندیشی هستند.

گلستانی با بیان اینکه به دلیل تورم موجود، خودرو امروز به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و همچنین حجم بالای نقدینگی موجود در بازار و سرمایه‌های سرگردان مردمی کمر اقتصاد را شکسته است؛ تصریح  کرد: امروز قطعه‌سازان از سه جبهه داخلی تورم بالا، قیمت‌گذاری دستوری و فشارهای مالیاتی تحت فشارند و به این مسائل باید مشکلات بیرونی همچون تحریم ها و کرونا را نیز اضافه کرد.

این مقام صنفی ادامه داد: بخش خصوصی از دهه‌ها پیش سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه قطعه‌سازی خودرو در کشور انجام داده، اما امروز تصمیم سازانی در خارج از مجموعه، فعالیت این صنف را تحت تاثیر شدید خود قرار داده اند. به طور مثال یک نمونه واضح از مشکلات این است که قطعه‌ساز برای آنکه بتواند در موعد مقرر محصول خود را تولید و به خودروساز تحویل دهد، ماده اولیه مورد نیاز خود را با صرف هزینه بسیار بیشتر حمل هوایی کرد؛ کالا وارد شده اما گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد و اعلام می‌کند تا تاییدیه استاندارد ارائه نشود، قطعات ترخیص نمی‌شوند؛ لذا همین شده  که خط تولید ١٠ روز است که خوابیده و تعداد خودروهای ناقص را به شدت افزایش می‌دهد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

فایل پایان نامه تان راباکمترین هزینه وباکمترین زمان تبدیل به کتاب میکنیم

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

خسارات ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است

به بهانه اول اردیبهشت "روز سعدی"

دست‌یابی نشریه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» در حوزه‌ فنی و مهندسی به جایگاه بین‌المللی در پایگاه استنادی «اسکوپوس»

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف در حوزه کالاهای مشمول استاندارد اجباری به مراجع قضایی استان

تقدیر رئیس دانشگاه یزد از فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در سالروز تشکیل سپاه پاسداران

رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی در اولویت شرکت آبفای استان یزد

حجم زیاد پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین است

بحران آب اصلی ترین و مهم ترین عامل فرونشست زمین است

سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد

هفته کارگر فرصتی برای ارج نهادن به مهمترین رکن تولید کشور است

آبرسانی سیار به بیش از 360 روستای استان یزد

ادامه روند توزیع گوشت مرغ گرم به قیمت مصوب در استان یزد

جابه‌جایی بیش از 32 هزار مسافر نوروزی در ناوگان هوایی در فرودگاه بین المللی یزد

بهسازی دو حلقه چاه آب شهر تفت

تجربه آخرین شنا در استخرهای کشاورزی

جک جی 4اتومات مدل1403بااقساط 12ماهه بدون سود

پروش دهندگان مرغ گوشتی با خیال راحت جوجه ریزی کنید

انتصاب اعضای شورا، فعالیت ها و اهداف سازمان و برنامه های جدید برای ارتقای سازمان

لازمه اصلی جهش تولید در استان، توسعه سرمایه‌گذاری است

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

بازدید سرزده شبانه مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کشتارگاه های طیور استان

بهره مندی 45 هزار نفر از جمعیت روستایی استان یزد از آب شرب پایدار

ادامه روند توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی

توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

توقف بیش از 150 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در شروع سال 1403

طنین نوای الهی العفو در دانشگاه یزد

رشد 4/5 درصدی مصرف بنزین در طی تعطیلات نوروز در استان یزد

تعویض بیش از پنج هزار کنتور خراب مشترکین در استان یزد

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

مراکز اهدای خون در شبهای قدر