آخرین مطالب

از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد:

دستورالعمل ثبت و تکمیل اطلاعات سامانه‌های قضایی حقوقی و قضایی

  بزرگنمایی:
رئیس قوه قضاییه دستورالعمل ثبت و تکمیل اطلاعات سامانه‌های قضایی را ابلاغ کرد.

تاج پرس

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، در اجرای بند یک قسمت "ت" ماده 38 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده 29 آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی و به‌منظور افزایش اطمینان به اطلاعات ذخیره‌شده در مرکز ملی داده‌های قوه قضاییه، همچنین بهبود ارائه خدمات مبتنی بر استعلام سوابق اشخاص و توسعه خدمات غیرحضوری به ذینفعان "دستورالعمل ثبت و تکمیل اطلاعات سامانه‌های قضایی" به شرح مواد آتی است.

 ماده 1 ـ تعاریف و اختصارات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:

 الف- مرکز: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه؛

ب- واحدهای قضایی: کلیه مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف سراسر کشور؛

پ- سامانه‌های قضایی: سامانه‌های الکترونیک که جهت ثبت اطلاعات مربوط به فرایندهای قضایی توسط مرکز ایجاد و در اختیار واحدهای قضایی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار دارد؛

ت-مراجع نظارتی: مراجعی که بر رفتار قضات و کارمندان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم نظارت دارند، مانند دیوان عالی کشور، دادسرای انتظامی قضات، دادسرای دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز حفاظت‌واطلاعات قوه قضاییه و اداره کل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری؛

ث- شبکه ملی عدالت: شبکه گسترده الکترونیکی که به قوه قضاییه اختصاص دارد؛

ج- مرکز داده: مرکز ملی داده‌های قوه قضاییه، موضوع ماده 650 قانون آیین دادرسی کیفری؛

چ- دفاتر خدمات: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛

ح- کاربر/ کاربران: کلیه کارکنان اعم از قضایی و اداری همچنین مدیران و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که وظیفه ثبت اطلاعات در سامانه‌های قضایی را به عهده‌دارند؛

خ-سامانه ثنا: سامانه ثبت‌نام الکترونیکی، برای ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت حساب کاربری؛

د-اطلاعات: اطلاعات مربوط به اشخاص، پرونده‌های قضایی، پایگاه‌های اطلاعاتی و تغییرات آن‌ که در سامانه‌های قضایی به ثبت می‌رسد؛

ذ-شناسه قضایی: شماره‌ای برای شناسایی و احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی که در سامانه ثنا به اشخاص اختصاص می‌یابد.

ماده 2- کاربران موظف‌اند کلیه اطلاعات و تغییرات آن را به‌طور کامل، صحیح و به ‌فوریت در سامانه‌های قضایی ثبت کنند.

ماده 3- مسئولیت مطابقت اطلاعات با اسناد و اوراق پرونده به عهده کاربر است.

ماده 4- استفاده از خدمات قضایی مستلزم دریافت شناسه قضایی است.

ماده 5- اطلاعات باید همراه با شناسه قضایی و بر اساس اقلام تعریف‌شده در سامانه‌های قضایی باشد. در مورد متهم، خوانده یا سایر اشخاصی که به لحاظ عدم دسترسی به شناسه قضایی آنان، امکان ثبت اطلاعات کامل وجود ندارد واحد قضایی موظف است با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و هویتی و مدارک و مستندات مندرج در پرونده قضایی، به‌ویژه پرونده ضابطان نسبت به شناسایی شماره یا شناسه ملی و تکمیل سایر اطلاعات اقدام نماید.

 ماده 6- مرکز موظف است با هوشمندسازی سامانه‌های قضایی امکان ثبت اطلاعات غلط را به حداقل برساند.

ماده 7- ثبت شناسه قضایی و تکمیل اطلاعات پرونده‌های جاری و مختومه در شاخص‌های ارزشیابی بهره‌وری منظور می‌شود.

ماده 8- کاربرانی که سهل‌انگاری یا عدم نظارت آنان موجب ثبت اطلاعات غلط یا ناقص در سامانه‌های قضایی شود، با توجه به تأثیر سهل‌انگاری یا عدم نظارت در  ثبت اطلاعات غلط و یا ناقص در اطلاعات مرکز داده، با گزارش مرکز فناوری و پس از بررسی های لازم حسب مورد مشمول تعقیب انتظامی یا اداری و محرومیت نسبی یا کامل از دریافت بهره‌وری خواهند شد.

ماده 9- مراجع نظارتی موظف‌اند میزان دقت و سرعت کاربران در ثبت اطلاعات را بر اساس نظر معاونت فناوری استان در ارزیابی‌های دوره‌ای و موردی لحاظ نمایند.

ماده 10- با توجه به اهمیت شناسه قضایی در اعتبار اطلاعات مرکز داده و سایر بانک‌های اطلاعاتی، روسای واحدهای قضایی موظفاند جهت تکمیل اطلاعات پرونده‌های جاری و مختومه با اولویت تکمیل سوابق محکومیت اشخاص اقدام لازم به عمل‌آورند. تعداد اشخاصی که اطلاعات آنان تکمیل‌شده در محاسبه بهره‌وری کاربران ثبت‌کننده اطلاعات، مؤثر خواهد بود.

ماده 11- مرکز موظف است سامانه‌های قضایی را به نحوی طراحی نماید که ثبت شناسه قضایی در مورد اشخاصی که امکان دسترسی به شماره ملی آنان وجود دارد با رعایت مستثنیات از جمله اتباع بیگانه و اشخاص با تابعیت نامعلوم اجباری نماید.

ماده 12- کلیه مراجعی که به‌موجب ماده 651 قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره 2 آن موظف به ارائه اطلاعات به مرکز داده هستند موظف‌اند اطلاعات موضوع این دستورالعمل را از طریق شبکه ملی عدالت در اختیار مرکز قرار دهند.

ماده 13- مرکز موظف است جهت ثبت اطلاعات اشخاص در سامانه ثنا، امکان دریافت اطلاعات از بانک‌ اطلاعاتی مربوط به هویت، نشانی، شماره تلفن ثابت و همراه و پست الکترونیک را فراهم نماید.

ماده 14- مدیران دفاتر خدمات موظفند در ثبت اطلاعات دقت لازم را به عمل آورند و بر نحوه عملکرد کارکنان دفاتر نظارت داشته باشـــند و در صــورت سهل‌انگاری به تنبیهات مقرر در آیین نامه اجرایی ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کانون آنها محکوم خواهند شد.

ماده 15- در صورتی ‌که سهل‌انگاری در ثبت اطلاعات در دفاتر خدمات موجب ورود خسارت به اشخاص شود، با رعایت مقررات عام مسئولیت مدنی از جمله ماده 12 قانون مسئولیت مدنی، نافی مسئولیت مدیر دفتر خدمات نخواهد بود.

ماده 16- مرکز موظف است گزارش اطلاعات ناقص را جهت اقدام مقتضی به روسای کل دادگستری‌ها اعلام و عملکرد واحدهای قضایی را هر سه ماه یک‌بار به معاون اول قوه قضاییه و هر شش ماه یکبار به حوزه ریاست قوه قضاییه ارائه نماید.

ماده 17 ـ‌ این دستورالعمل در 17 ماده  در تاریخ   17  /    6 / 1399 به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

 سیدابراهیم رئیسی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

قنات یکی از شگفت انگیزترین کارهای دسته جمعی بشری است

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

سلسله نشست های تاریخ یزد با موضوع پژوهشی در وقف نامه جامع الخیرات

تغییر سبک زندگی؛راه برون رفت از شیوع سرطان

جشنواره گلاب‌گیری روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

خسارات ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است

به بهانه اول اردیبهشت "روز سعدی"

دست‌یابی نشریه «روش‌های تحلیلی و عددی در مهندسی معدن» در حوزه‌ فنی و مهندسی به جایگاه بین‌المللی در پایگاه استنادی «اسکوپوس»

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف در حوزه کالاهای مشمول استاندارد اجباری به مراجع قضایی استان

تقدیر رئیس دانشگاه یزد از فرمانده سپاه الغدیر استان یزد در سالروز تشکیل سپاه پاسداران

رسیدگی به درخواست ها و شکایات مردمی در اولویت شرکت آبفای استان یزد

حجم زیاد پرونده‌ها به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین است

بحران آب اصلی ترین و مهم ترین عامل فرونشست زمین است

سوم و چهارم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد

هفته کارگر فرصتی برای ارج نهادن به مهمترین رکن تولید کشور است

آبرسانی سیار به بیش از 360 روستای استان یزد

ادامه روند توزیع گوشت مرغ گرم به قیمت مصوب در استان یزد

جابه‌جایی بیش از 32 هزار مسافر نوروزی در ناوگان هوایی در فرودگاه بین المللی یزد

بهسازی دو حلقه چاه آب شهر تفت

تجربه آخرین شنا در استخرهای کشاورزی

جک جی 4اتومات مدل1403بااقساط 12ماهه بدون سود

پروش دهندگان مرغ گوشتی با خیال راحت جوجه ریزی کنید

انتصاب اعضای شورا، فعالیت ها و اهداف سازمان و برنامه های جدید برای ارتقای سازمان

لازمه اصلی جهش تولید در استان، توسعه سرمایه‌گذاری است

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

بازدید سرزده شبانه مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کشتارگاه های طیور استان

بهره مندی 45 هزار نفر از جمعیت روستایی استان یزد از آب شرب پایدار

ادامه روند توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی

توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

توقف بیش از 150 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در شروع سال 1403

طنین نوای الهی العفو در دانشگاه یزد

رشد 4/5 درصدی مصرف بنزین در طی تعطیلات نوروز در استان یزد

تعویض بیش از پنج هزار کنتور خراب مشترکین در استان یزد

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

مراکز اهدای خون در شبهای قدر

توزیع قند و شکر تنظیم بازار