آخرین مطالب

معاون حقوقی رئیس جمهور:

پیشنویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور حقوقی و قضایی

پیشنویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور

  بزرگنمایی:
لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور در مراسم رونمایی از پیشنویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور که دوشنبه و همزمان با هفته دولت انجام شد گفت: حقوق و آزادی های مردم مهمترین محور دستور رئیس جمهور برای آسیب شناسی نظام حقوقی کشور و ایجاد این سند بوده است.

تاج پرس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این مراسم که با حضور جمعی از حقوقدانان، وکلا، مدیران حقوقی و استادان شناخته شده رشته حقوق در دانشگاه های کشور برگزار شد
و به علت رعایت ضوابط فاصله گذاری اجتماعی بخشی از میهمانان به صورت ویدئو کنفرانس در آن حضور داشتند ابتدا دست اندرکاران تهیه این سند به بیان ابعاد این سند و نحوه تهیه آن پرداختند.
در ادامه دکتر لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در سخنان خود با تشکر از جامعه استادان، حقوقدانان، وکلا و قضاتی که در تدوین این سند همکاری کرده اند و تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: 
مهم‌ترین شاخص این ایام عدالتخواهی و آزادگی است که در واقع یکی از شاخص‌های مهم توسعه در نظام حقوقی نیز به شمار می‌روند. وی در رابطه با سندی که امروز پیش‌نویس آن رونمایی شد، گفت در رابطه با این سند چندین جلسه در قالب کارگروه های تخصصی و علمی تشکیل شد و محققان بسیاری در این زمینه به ما کمک کردند و تقریباً تمام ارکان معاونت شامل معاونین و مشاوران و حوزه معاونت درگیر تدوین این سند بوده اند.
وی با اشاره به اینکه این سند بر اساس نظر کارشناسان مورد تجدید نظر کلی در ترکیب و ساختار قرار گرفته است افزود: این پیش‌نویس تا آخرین لحظه در بالاترین سطح معاونت حقوقی کلمه به کلمه بررسی شده است.
 دکتر جنیدی در ادامه با بیان اینکه انتظارات عامه مردم از تحول و توسعه حقوق، عدالت و دادگری و  دادگستری و احقاق حقوق و آزادی ها است افزود: حقوقدانان و خواص اما، تحول و توسعه در حقوق را در دو مفهوم اولیه نظم و عدالت خلاصه می کنند که البته در مورد مفهوم این دو کلمه هم اختلاف نظر بین ایشان وجود دارد . وی افزود:  حتی در بنیادی ترین مفاهیم حقوقی یعنی قانونگذاری و قاعده گذاری که مظهر نظم هستند هم بین خواص و مکاتب مختلف حقوقی اختلاف‌نظر است.
 دکتر جنیدی با بیان اینکه در خصوص مفهوم عدالت نیز در بین حقوقدانان و فلاسفه اختلاف فراوان وجود دارد گفت: در نتیجه، کاری که ما برای تحول در نظام حقوقی کشور در قالب پیش نویس این سند انجام دادیم گستره بسیار فراگیری داشت که از مکاتب مختلف فلسفی گرفته تا شاخه های مختلف حقوق و رویکردهای مختلف اجرایی و سیاستگذاری را شامل می‌شد. وی گفت: در تهیه این سند در کنار حجم بزرگ کارهای عادی و روزانه معاونت حقوقی سختی مضاعفی برای معاونان و کارشناسان این مجموعه ایجاد شد و در نتیجه من از تمام از تک تک ایشان تشکر می کنم.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه امروز از آن رونمایی می‌شود پیش‌نویس سند تحول و توسعه نظام حقوقی کشور است که از نظر ما ساختار خود را یافته و در نتیجه برای رئیس جمهور ارسال می شود افزود: معاونت حقوقی در دوره جدید در زمینه های مختلف حقوقی ورود کرده است و تلاش کرده است تا علاوه بر حقوق سخت، در زمینه حقوق نرم نیز اثرگذار باشد و تنها تماشاگر نباشد. وی با اشاره به تحول مفاهیم حقوق در دوران مدرن و ایجاد شاخه های جدید حقوق مثل حقوق تجارت بین الملل گفت در دوره جدید تحولات حقوق، هرچه زمان می‌گذرد قواعدی ایجاد می‌شود و استانداردهایی برقرار می‌شود که دیگر تنها واضع آن حکومت ها نیستند و سوی دیگر از عرف هم قوی تر اند و بر مردم و بازیگران عرصه تجاری حاکم می شوند. این در حالی است که این مفاهیم جدید و این قواعد جدید از ارکان سنتی حقوق نظیر پارلمان ها یا معاهدات بین‌المللی بر نمی آیند.
همین  مثال نشان می‌دهد که ما در عرصه حقوق پیچیدگی‌هایی داریم که لازم است کشور با یک نگاه جامع و افق بالاتر تحول آن را مورد بررسی قرار دهند.
 دکتر جنیدی گفت ما در این سند ابتدا مفاهیم بنیادین تحول حقوق را مورد بررسی قرار دادیم  سپس وضعیت موجود و آسیب ها را یک به یک برشمردیم و بعد از آن چشم انداز نهایی را برای نظام حقوقی کشور ترسیم نموده و راهکار رسیدن به آن مطلوب را بیان کرده ایم. وی افزود از آنجایی که هدف این سند جامع نگری است به همین علت در این سند به  تحول در عملکرد هر سه قوه پرداخته شده است وی علت این امر را علاوه بر لزوم  داشتن چشم انداز واحد حقوقی در ‌کشور، تکلیف رئیس جمهور به عنوان ناظر بر اجرای قانون اساسی دانست و گفت قوه مجریه وسیعترین و پهناورترین قوه کشور از حیث محدوده جغرافیایی صلاحیت و تکالیف و وظایف است و در نتیجه بیش از همه قوا با مشکلات و مسائل نظام حقوقی کشور دست و پنجه نرم می کند به همین خاطر این سندضمن اینکه قطعا می تواند نقاط الزام آوری را برای قوه مجریه ایجاد کند، از سوی دیگر

در مقابل سایر قوا این تعهد را برای قوه مجریه ایجاد می‌کند که وظایف و تلاشهای مضاعف خود را برای همکاری، همیاری و وفاق در دیدگاه ها انجام دهد و حتی اگر لازم دانست از وظایف خود مانند ارائه لایحه استفاده کنند. وی با بیان اینکه تحصیل وفاق و همدلی در زمینه ایجاد تحول حقوقی بین بین قوا در زمینه اجرای این سند کار مشکلی نیست ، گفت: همه مواردی که در این سند آمده است ارزش های فراگیر ملی و حقوقی است و به همین دلیل این سند نه دخالت در کار سایر قوا، که ارائه یک پیشنهاد و یک محور برای وفاق و همدلی است که در بستر یک کار تخصصی و دانشگاهی صورت گرفته و از سیاستگذاری و تقنین تا اجرا و قضاوت را شامل می شود. وی  با مثال زدن از تهیه و ارائه لایحه شفافیت و تعارض منافع گفت اتفاقاً در تمام لوایحی که ارائه می‌کنیم این قوه مجریه است که در وهله مکلف و ملتزم می شود و در واقع برای قوای دیگر ابزار نظارتی بیشتر فراهم می شود.
وی در انتهای سخنان خود از جامعه حقوقی کشور دعوت کرد تا در اجرایی کردن این پیش نویس به دولت و سایر قوا کمک کنند. وی گفت اصلاح نظام حقوقی طبیعتاً امور سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را اصلاح می‌کند و باعث توسعه آنها می شود به شکلی که توسعه تمام این امور نیاز به توسعه زیرساخت حقوقی دارد و جامعه حقوقی در این زمینه می‌تواند پیشگام شود.

گفتنی است تهیه این سند پیش نویس پس ازحکم رئیس جمهور و با دستور معاون حقوقی رئیس جمهور، با همکاری بیش از 100 تن از  استادان و صاحبنظران رشته حقوق از دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر کشور انجام شده است. در مرحله اول تهیه این سند، سلسله مطالعات آسیب شناسی وضعیت نظام حقوقی کشور در حوزه های تقنین، قضا، آموزش، پژوهش و اجرا و مدیریت حقوقی کشور،در قالب هفت کارگروه متناظر با شاخه های علم حقوق انجام و راهکارها با 6 محور و شاخص، شامل تضمین حق ها و آزادی های فردی، حاکمیت قانون، شفافیت، عدالت اجتماعی، قطعیت و پویایی حقوقی و ساده سازی قوانین ارائه شده است. معاونت حقوقی ریاست جمهوری از حقوقدانان و صاحبنظران دعوت کرده است تا انتقادات و پیشنهادات خود در خصوص این سند  که حاصل هزاران نفر ساعت کار تخصصی است ارائه نمایند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

تمدید عضویت کشورمان در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه

محورهای 15گانه یزدِنوین در راستای تحقق شعار سال است

تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!!!

دولت باید برای کنترل بازار، برنامه ریزی کند

تامین آب روستاهای بخش خضرآباد با اجرای فاز دوم مجتمع آبرسانی امام حسین (ع)

لایروبی بیش از 34 کیلومتر از رودخانه های استان یزد در سال گذشته

حماسه‌آفرینی غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

شناسایی122 معتاد در یزد

پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی

سنت الهی بر این امر استوار است که جبهه حق، در مقابله با جبهه باطل

پیشگامان الگوی موفق مردمی سازی اقتصاد را در جامعه نشر دهد

هفته کارگر فرصتی برای ارج نهادن به مهمترین رکن تولید کشور است

آبرسانی سیار به بیش از 360 روستای استان یزد

ادامه روند توزیع گوشت مرغ گرم به قیمت مصوب در استان یزد

جابه‌جایی بیش از 32 هزار مسافر نوروزی در ناوگان هوایی در فرودگاه بین المللی یزد

بهسازی دو حلقه چاه آب شهر تفت

تجربه آخرین شنا در استخرهای کشاورزی

جک جی 4اتومات مدل1403بااقساط 12ماهه بدون سود

پروش دهندگان مرغ گوشتی با خیال راحت جوجه ریزی کنید

انتصاب اعضای شورا، فعالیت ها و اهداف سازمان و برنامه های جدید برای ارتقای سازمان

لازمه اصلی جهش تولید در استان، توسعه سرمایه‌گذاری است

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

استاندار یزد 12 فروردین ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران

بازدید سرزده شبانه مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کشتارگاه های طیور استان

بهره مندی 45 هزار نفر از جمعیت روستایی استان یزد از آب شرب پایدار

ادامه روند توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی

توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

توقف بیش از 150 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در شروع سال 1403

طنین نوای الهی العفو در دانشگاه یزد

رشد 4/5 درصدی مصرف بنزین در طی تعطیلات نوروز در استان یزد

تعویض بیش از پنج هزار کنتور خراب مشترکین در استان یزد

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

مراکز اهدای خون در شبهای قدر

توزیع قند و شکر تنظیم بازار

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

روز درختکاری، این روز فرصتی برای صیانت از منابع طبیعی

ارائه پنج هزار خدمت رایگان در مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده

6 شب زیبا و ثبت بی نهایت خاطره!

خبر اعلام مرحله اول سهمیه نفت سفید در سال 1403

ضرورت ارتقای فرهنگ مصرف صحیح آب درجامعه

میزبانی مردم استان یزد از 31 هزار مسافر در نخستین روز عید 1403

دولت برای مردمی‌سازی اقتصاد پای‌کار است‌

آب ماده بی بدیلی که از جلوه های بی نظیر الهی است

هنرمندان یزدی به خوبی فرهنگ مردمشان را به تصویر کشیده اند

شادراه نور»، برنامه های با حضور بیش از 200 هنرمند یزدی

صرفه‌جویی سالانه 17 هزار میلیارد تومان با اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان

ویژه برنامه نوروزی (شادراه نور) آغاز به کار کرد

صادرکنندگان یزدی در 11 ماهه سالجاری بیش از 1 میلیارد دلارکالا از گمرکات کشور صادرکردند