آخرین مطالب

از مسکن ملی استان تهران چه خبر؟ گزارش - اقتصادی - املاک ومستقلات،خودرو

از مسکن ملی استان تهران چه خبر؟

  بزرگنمایی:
از ۷۳ هزار واحد اقدام ملی مسکن در استان تهران ۲۷ هزار واحد در شهرهایی بجز شهرهای جدید اجرا می‌شود اما به دلایلی همچون واجد شرایط نبودن بسیاری از متقاضیان، عدم واریز آورده، تورم نهاده‌های ساختمانی، ابهام در بازده سرمایه توسط سازندگان و چانه‌زنی یک ساله بین دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت ساخت، آنچه عملا در مرحله اجرا قرار دارد ۳۱۵۰ واحد است.

تاج پرس
بر اساس نیازسنجی اولیه 73 هزار واحد اقدام ملی مسکن در استان تهران تعریف شد. قرار بود 46 هزار واحد در شهرهای جدید و 27 هزار واحد در دیگر شهرها ساخته شود. برای 66 هزار واحد نیز تامین زمین شد. اما به نظر می‌رسد استقبال عمومی از مسکن ملی پایین است و به همین دلیل در شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی، پروژه‌ها به صورت مشارکتی و واگذاری گروهی با تعهد ساخت عموما به شکل تفاهم‌نامه با دستگاههای دولتی پیش می‌رود. در سایر شهرها نیز با اینکه از ابتدا در 13 شهر ثبت نام صورت گرفت هم‌اکنون فقط در پنج شهر رباط کریم، اسلامشهر، شهریار، پاکدشت و قرچک، پروژه ها به شکل نصفه و نیمه بر اساس تقاضای موثر در حال اجرا است.

کلنگ مسکن ملی در رباط کریم، اسلامشهر، شهریار، پاکدشت و قرچک زمین زده شد

طبق اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تا کنون در رباط کریم 800 واحد، در اسلامشهر 800 واحد، شهریار 500 واحد، پاکدشت 630 واحد و قرچک 420 واحد به مرحله ساخت رسیده که مجموع واحدهای در حال اجرا به 3150 می‌رسد. این در حالی است که هدف اولیه احداث 27 هزار واحد بود و اواخر سال 1398 در شهرهای دماوند، کیلان، فیروزکوه، ورامین، قرچک، پیشوا، شریف آباد، پاکدشت، شهریار، فرون آباد، صفادشت، اسلامشهر و رباط کریم از متقاضیان ثبت نام به عمل آمد.

در تهرانسر نیز 2000 واحد اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده که 1000 واحد از این پروژه به 27 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. به گفته خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ـ هر سه انبوه‌ساز این طرح در پاییز و زمستان گذشته به طور کلی در سه شیفت فعال بودند. در بهار 1400 قرار است 1000 واحد دیگر از پروژه اقدام ملی مسکن تهرانسر به فراخوان گذاشته شود که مجموع طرح به 2000 واحد خواهد رسید.

پروژه مسکن ملی تهرانسر

در زمان فراخوانهای ثبت نام مسکن ملی 1.6 میلیون نفر در کل کشور ثبت نام کردند که یا شرایط لازم را نداشته و فرم «ج» آنها قرمز بوده یا اینکه از پرداخت آورده اولیه امتناع می‌کنند. از 1.6 میلیون نفر 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند اما غالب افراد توانایی پرداخت آورده 40 میلیون تومانی را ندارند. به طور مثال در فراخوان مسکن ملی 800 واحدی نصیرشهر در استان تهران بیش از 50 هزار نفر اسم‌نویسی کردند که فقط حدود 60 نفر آنها متقاضی موثر هستند.

آغاز اجرای 47 هزار مسکن ملی در شهرهای جدید تهران و البرز

در شهرهای جدید استان تهران اما با استفاده از منابع پیمانکاران، دستگاههای دولتی و تسهیلات اختصاص یافته به کارمندان دولت، پروژه‌ها تا حدودی فعال است. تعدادی از واحدهای نیمه کاره مسکن مهر نیز در پرند و هشتگرد به پروژه اقدام ملی مسکن اختصاص یافت.

طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید استانهای تهران، البرز و سمنان با هدف اولیه احداث حدود 74 هزار واحد شامل 25 هزار در پرند، 13 هزار در پردیس، 21 هزار در هشتگرد و 15 هزار در ایوانکی (سمنان) تعریف شد که ساکنان استان تهران اجازه داشتند در پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی ثبت نام کنند. در شهر جدید اندیشه در استان تهران نیز 3225 واحد در برنامه گنجانده شد که عمدتا به شکل مشارکت اجرا می‌شود و تا زمانی که به حدود 50 درصد پیشرفت نرسد به فراخوان گذاشته نخواهد شد.

اما بر اساس آماری که نیمه بهمن ماه سال گذشته ارایه شد برای شهر جدید پرند 25 هزار و 150 واحد مسکن ملی هدف گذاری شده است. 2844 واحد در بخش مشارکت، 924 واحد در تفاهم نامه بنیاد شهید، 3832 واحد در قالب تفاهم نامه نیروهای مسلح، 496 واحد مربوط به وزارت آموزش و پرورش، 5043 واحد نیز با تعهد ساخت در حال اجرا است که مجموع واحدهای شروع شده را به 15 هزار و 455 واحد رسانده است. بررسی ها نشان می دهد پروژه های آغاز شده به پیشرفت 30 تا 50 درصد رسیده است. همچنین 5000 واحد از پروژه های مسکن مهر در پرند به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص یافته که یا به اتمام رسیده یا در مرحله نازک کاری قرار دارد.

پروژه مسکن ملی شهر جدید پرند

در شهر جدید پردیس بالغ بر 12 هزار و 945 واحد اقدام ملی مسکن تعریف شده که 12 هزار و 600 واحد آن به مرحله آغاز رسیده است. 2043 واحد در قالب ثبت نام، 389 واحد در بخش مشارکت، 3000 واحد بر اساس تفاهم نامه نیروهای مسلح، 6063 واحد در بخش تعاونی و 1105 واحد با تعهد ساخت به مرحله اجرا رسیده که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده را به 12 هزار و 600 واحد می رساند. پروژه های مسکن ملی در شهر جدید پردیس عمدتا در مراحل آماده سازی زمین، گودبرداری و فوندانسیون قرار دارد.

در هشتگرد واقع در استان البرز نیز 21 هزار مسکن ملی در برنامه شرکت عمران شهر جدید قرار گرفته که 15 هزار واحد آن در قالب ثبت نام به متقاضیان واگذار می شود و تا 15 بهمن 1399 عملیات اجرایی 3059 واحد در این بخش آغاز شده است. 432 واحد نیز در بخش مشارکت، 634 واحد مربوط به بنیاد شهید، 982 واحد برای کارکنان نیروهای مسلح، 730 واحد مربوط به وزارت آموزش و پرورش، 1306 واحد در بخش تعاونی و 8800 واحد در قالب تعهد ساخت به مرحله اجرا رسیده که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده را به 15 هزار و 943 رسانده است.

در ایوانکی استان سمنان نیز 15 هزار و 55 واحد هدف گذاری شده که تا نیمه بهمن ماه سال قبل 3000 واحد کلنگ زنی شده است.

افزایش قیمت مسکن ملی از متری 2.7 به متری 4.9 میلیون تومان

آمار و ارقام مذکور نشان دهنده آن است که متقاضیان در بخش ثبت نام عمومی، توانایی لازم برای واریز وجوه اولیه را ندارند. در مرحله اول متقاضیان باید حدود 40 میلیون تومان پرداخت و هر 4 تا 5 ماه یک بار نیز 40 میلیون تومان دیگر واریز می کردند. به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی نیز قیمت هر متر مسکن ملی هم از 2.7 میلیون تومان به حدود 4.9 میلیون تومان افزایش یافت. رشد قیمتها حکایت از آن دارد که هرچه متقاضیان در پرداخت آورده تعلل کنند، قیمت تمام شده واحدها افزایش می یابد.

تابستان گذشته وزارت راه و شهرسازی بر اساس محاسبات سازمان برنامه از پروژه های دولتی، قیمت ساخت هر متر مسکن ملی را 2.7 میلیون تومان اعلام کرد اما بسیاری از سازندگان و انبوه سازان حاضر نشدند با این مبالغ، قرارداد ببندند. به همین دلیل پروژه ها در بسیاری از شهرها با توقف مواجه شد تا اینکه نهایتا افزایش حدود 80 درصدی قیمت مسکن ملی پذیرفته شد تا قیمت هر متر به حدود 4.9 میلیون تومان برسد. هرچند بجز جواد حق شناس ـ معاون بنیاد مسکن ـ سایر مسئولان هنوز واکنشی نسبت به مبلغ جدید نشان نداده‌اند.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

روز درختکاری، این روز فرصتی برای صیانت از منابع طبیعی

ارائه پنج هزار خدمت رایگان در مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده

6 شب زیبا و ثبت بی نهایت خاطره!

خبر اعلام مرحله اول سهمیه نفت سفید در سال 1403

ضرورت ارتقای فرهنگ مصرف صحیح آب درجامعه

میزبانی مردم استان یزد از 31 هزار مسافر در نخستین روز عید 1403

دولت برای مردمی‌سازی اقتصاد پای‌کار است‌

آب ماده بی بدیلی که از جلوه های بی نظیر الهی است

هنرمندان یزدی به خوبی فرهنگ مردمشان را به تصویر کشیده اند

شادراه نور»، برنامه های با حضور بیش از 200 هنرمند یزدی

صرفه‌جویی سالانه 17 هزار میلیارد تومان با اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان

ویژه برنامه نوروزی (شادراه نور) آغاز به کار کرد

صادرکنندگان یزدی در 11 ماهه سالجاری بیش از 1 میلیارد دلارکالا از گمرکات کشور صادرکردند

در مناطق عادی باید از کولرهای آبی پربازده استفاده شود

درمان سرطان در ایران همپای دنیا

فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی جهت تحول در فضای دانشگاه دنبال می ‎شود

فرهنگ و رفتارهای ترافیکی رانندگی در جریان سفرهای نوروزی اجرایی می‌شود

بیش از 400 نفر ناظر از دستگاه‌های مختلف در طرح نظارت نوروزی فعال هستند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

ارزیابان، سفیران ارتقای کیفیت و بهره‌وری برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم شریف استان باشند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

اطلاعیه اداره کل انتقال خون استان یزد

کتابخانه مرکزی یزد سرمایه بزرگی برای مردم این شهر است اکو

برنامه های متنوع فرهنگی با استقبال ویژه اعضای وفاداربرگزار می شود

حضور بی‌نظیر جوانان و مردم در انتخابات، نقطه عطف،حماسه ماندگار

هدف حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه بگیر

عملیات اجرایی بوستان 57 هکتاری زندگی در یزد

نهضت مردمی، تولید و کشت 15 میلیون درخت

توقیف کامیون حامل دام قاچاق

کشف موادمخدر با کار مشترک اطلاعاتی

یازدهمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در دانشگاه یزد

مشارکت 50.5 درصد مردم یزددرانتخابات

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر یزد از حضور غیرتمندانه و آگاهانه‌ی مردم دارالعباده

کسب مقام اول تیم تنیس روی میز پسران دانشگاه یزد

اجرای پروژه فیبر نوری در استان یزد گامی بلند در توسعه‌ی ارتباطات

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

حضور پرشور مردم در شعب اخذ رای ،حماسه‌ای دیگر

باخرید ون دلیکامدل86اشتغال ودرآمدبالای 50میلیونی را برای خودتضمین نمایید

فروش اقساطی باشرایط عالی خودروجک جی 4اتومات مدل403

امحاء مخازن CNG غیراستاندارد خودرویی

هرگونه تعرفه‌گذاری جدید و افزایش تعرفه کالا و خدمات در استان با مجوز رصدخانه تورم استان

کلنگ احداث 1000 واحد خوابگاه متاهلین دانشگاه یزد:

ضرورت توجه به بخش گردشگری به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی استان

کسب مقام دوم تیم فوتبال جوانان نابینایان استان یزد در مسابقات کشوری

خیرین از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور است

آزمون‌های ارشد و دکترای ورودی سال 1403 در دانشگاه یزد برگزار می‌شود

انتقاد دکتر محمد صالح جوکار از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ»

حفظ امنیت کشورباحضورپرشورمردم پای صندوق رای