آخرین مطالب

مهمترین اقدامات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال 1399 گزارش - اقتصادی - فرصتهای سرمایه گذاری واموربانکی و وام

مهمترین اقدامات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال 1399

  بزرگنمایی:
در گزارش زیر مهمترین و اثرگذارترین اقدامات و فعالیت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مورد بررسی قرار گرفته است.

تاج پرس
سال 1399 سال "جهش تولید" بود و رئیس پیشین هیات مدیره ایمیدرو ( خداداد غریب‌پور) تاکید داشت که در راستای رشد تولید، باید به تعداد معادن کوچک و متوسط احیا شده افزوده شود. بر همین اساس، احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک در صدر ماموریت‌های ایمیدرو در سال 1399 قرار گرفت. این سازمان، توسعه معادن و صنایع معدنی را با سه راهبرد اصلی افزایش عملیات اکتشاف، توسعه زیربناها و راه اندازی معادن کوچک مقیاس در دستور کار قرار داد. با هدف فعال‌سازی معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین‌المللی نیمه فعال یا تعطیل شده بودند، 146 مورد از این معادن از آذر ماه سال 1397 تعریف و در سال 1398 عملیاتی شدند.

تنها در سه ماهه ابتدایی سال 1399 به رغم شرایط و محدودیت‌های کرونایی، 490 معدن پایش شد و از این تعداد 9 معدن در مدار احیا و فعال‌سازی قرار گرفت. از ابتدای سال تا پایان آذر 1399، شناسایی و اولویت‌بندی 781 معدن غیرفعال انجام شد و بر روی 376 معدن اقدام کلینیکی صورت گرفت که از این تعداد 12 کارخانه فرآوری با همکاری بخش خصوصی احداث شده است.

طی 9 ماه نخست سال گذشته، در مجموع 176 معدن احیا شد که 58 معدن در بخش فلزی، 34 معدن فلزی، 52 معدن سنگ تزئینی و 32 معدن مصالح ساختمانی بوده است. این تعداد معدن فعال شده، 2302 فرصت شغلی در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده و مجموع تناژ تولیدی این معادن،‌ به بیش از 5.3 میلیون تن می‌رسد.

برنامه‌ریزی ایمیدرو برای عرضه اوراق بهادار طلا

در اوایل سالی که گذشت، عباس نعیمی -عضو هیات عامل ایمیدرو اعلام- ضمن اشاره به اینکه فرآیند تولید الکترود گرافیتی در مرحله راه‌اندازی قرار داشت و قرار است که در داخل کشور کامل شود، از برنامه‌ریزی این سازمان برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه طلا خبر داد. قرار شد تا ایمیدرو به پشتوانه طلای زرشوران، اوراق بهادار چاپ و به صورت یونیت به مردم عرضه کند تا درنتیجه آن، تامین مالی بخشی از طرح‌ها انجام شود.

رونمایی از مدرن‌ترین خط تولید آلومینیوم

کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) به عنوان مدرن‌ترین و بزرگترین خط تولید آلومینیوم کشور شناخته شده و یکی از پروژه‌های مهم ایمیدرو و هلدینگ غدیر به عنوان سهامدار در سال 99 قرار گرفت. اقدامات لازم برای راه‌اندازی آن را در منطقه ویژه اقتصادی لامرد صورت گرفت و این پروژه کلیدی با فرمان رییس جمهور در مدار تولید قرار گرفت. شرکت آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلار راه‌اندازی شد و دیگ‌های مربوطه به صورت مستمر وارد مدار تولید شدند.

 افزایش 2.4 برابری بودجه ایمیدرو از محل منابع داخلی

در اردیبهشت ماه سال ، غریب‌پور ( رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو) از اختصاص بودجه 18 هزار میلیارد ریالی این سازمان برای توسعه طرح‌های این بخش از محل منابع داخلی طی سال 99 خبر داد و اعلام کرد که بخش قابل توجهی از این اعتبار به اکتشاف، تامین مواد معدنی و زیرساخت اختصاص خواهد یافت. برنامه‌ها و سیاست‌های ایمیدرو در سال 99 به این امر معطوف شد که با اجرای طرح‌های نیمه تمام، میزان تولیدات کشور در حوزه‌های مختلف (فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی و...) افزایش یابد.

وی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را عاملی برای درآمد پایدار دولت دانسته و گفت: ضمن اشتغالزایی، اقتصاد کشور را برای رسیدن به استقلال اقتصادی و خودکفایی و توسعه اقتصاد غیرنفتی متحول سازد. به همین دلیل، میزان اعتبارات سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی ایمیدرو در بودجه سال 99 معادل 18 هزارمیلیارد ریال مصوب شده که در مقایسه با بودجه مصوب سال 1398، معادل 2.4 برابر افزایش یافته است.

براساس این بودجه  تولید مواد معدنی حوزه در سال 99 نسبت به بودجه مصوب سال 98 به طور میانگین به میزان 25 درصد افزایش یافت و منجر شد که تا پروژه هایی همچون آلومینای ایران(جاجرم) و آلومینیوم جنوب(سالکو) با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار بگیرند.

توسعه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی؛ از مهمترین اقدامات ایمیدرو در سال 1399

‌غریب‌پور حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی (گوهرسنگ‌ها) و نیز سنگ‌های تزیینی را از جمله حوزه‌های جدیدی که ایمیدرو در حال توسعه آن‌هاست خوانده و تاکید کرده بود که براساس مدل توسعه‌ای ایمیدرو، بخش خصوصی تمامی مراحل اجرا را برعهده داشته و این سازمان تنها به ارائه کمک‌هایی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.

 ایجاد 500 هزار شغل در گوهرسنگ‌ها طی پنج- شش پیش‌رو پیش‌بینی شده است. 160 نفر در حوزه گوهرسنگ‌ها در فردوس آموزش دیده که همگی در حال حاضر مشغول به کار هستند. همچنین فعال‌سازی معادن سنگ تزیینی غیرفعال نیز جزو برنامه‌های ایمیدرو است که از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال اجرا است.

در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های فرآوری سنگان استان خراسان رضوی که جلوتر به آن اشاره خواهد شد، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین ایمیدرو و استانداری خراسان رضوی برای "ایجاد بازارچه گوهر سنگ‌ها در شهر مشهد" امضاء شد. بر اساس این سند که با حضور جمعی از مسئولان ایمیدرو و استانداری خراسان رضوی به امضاء رسید، قرار شد طرفین با عملیاتی کردن مفاد این تفاهم نامه، اقدام به بهینه‌سازی و توسعه بازار گوهرسنگ‌ها مبتنی بر اصول علمی و تجاری کنند.

موضوع اصلی تفاهمنامه فوق افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه گوهر سنگ‌ها و فراهم شدن توسعه آن در این استان به منظور ایجاد بازارچه گوهرسنگ‌ها در مشهد در راستای افزایش اشتغال و ارزش افزوده اعلام شده است. از اهداف این سند علاوه بر شکل‌گیری بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد، می‌توان به تشویق فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی و تسهیل ورود گوهر سنگ‌ها از افغانستان با فعال کردن پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد.

راه اندازی پایانه گوهرسنگ‌ها تا پایان پاییز؛ مقرر شد تا پایان پاییز 1399 پایانه گوهرسنگ‌ها هم‌راستا با سند ملی توسعه گوهرسنگ‌ها ایجاد شود. در این بین ایمیدرو، تسهیل قوانین و مقررات را با هماهنگی دستگاه‌های اجرای و دولتی و نیز غربالگری و آنومالی اکتشافی گوهر سنگ‌ها را برعهده دارد. استانداری خراسان رضوی نیز اقدامات و هماهنگی لازم برای استقرار بازارچه مرزی را انجام خواهد داد.

" ایجاد بازارچه‌های گوهرسنگ‌ها"، "تسهیل صادرات"، "ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد و تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی" و " فعال کردن معادن و کوچک و متوسط گوهرسنگ ها" از مهم ترین موضوعاتی است که در کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ‌ها در حال بررسی قرار گرفته است.

تدوین الزامات در 9 کمیته تخصصی ایمیدرو با کمک بخش خصوصی؛ غریب‌پور ضمن اشاره به اهمیت توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها، از اقدامات ایمیدرو در 9 کمیته تخصصی این صنعت، متمرکز بر هم‌اندیشی با انجمن‌های بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد که شاهد یک همگرایی ملی در سطوح مختلف کشور هستیم. توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها مورد حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است و تدوین الزامات و اصلاحات مورد نیاز جهت اجرایی کردن برنامه‌های عملیاتی برای توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها و دستیابی به اهداف در سال‌های 1405 و 1410 انجام و برای رئیس جمهور ارسال شده بود.

یک میلیارد دلار، سهم ایران در تجارت جهانی گوهرسنگ‌ها تا سال 1410، مدیر زیرساخت ایمیدرو در هشتمین جلسه برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی شورای سیاست‌گذاری توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها که سال 1399 برگزار شد، اعلام کرد که الزامات اصلاحات نسخه توسعه این حوزه تهیه و برنامه‌ها به اجرا در خواهند آمد. در برنامه‌های عملیاتی، اهداف سال 1410 گوهرسنگ‌ها تهیه و موارد اصلاحی آن برای ریاست جمهوری ارسال شده است. طبق سند توسعه ای تهیه شده در ایمیدرو، تا سال 1410 سهم ایران در تجارت جهانی جواهر، 10 میلیارد دلار و گوهرسنگ‌ها یک میلیارد دلار برآورد شده است.

راه‌اندازی پایلوت استحصال عناصر نادر و ایجاد واحدهای فرآوری سیار

طی سال 99 راه‌اندازی پایلوت استحصال عناصر نادر و همچنین ایجاد واحدهای فرآوری سیار (موبایل) در معادن کوچک، دو اقدام قابل توجه در سال 99 توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده است.

واگذاری هپکو به ایمیدرو 

اواسط اردیبهشت ماه 1399 سید علی آقازاده- استاندار استان مرکزی- ایمیدرو را بهترین گزینه برای واگذاری هپکو دانسته و اعلام کرده بود که پیشنهاد فروش سه درصد سهام شرکت هپکو مطرح شد که رئیس قوه قضائیه نیز با آن موافقت کرد. اما مقرر شد که برای فروش باید سازوکار قانونی فراهم شود که درآمد حاصل از فروش سهام مستقیما در تولید هپکو و خرید قطعات صرف شود.

در نهایت 12 خردادماه، هپکو به ایمیدرو رسیدپس از دو بار واگذاری ناموفق شرکت هپکو به بخش خصوصی‌، این شرکت بر اساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید،‌ به همراه مالکیت و مدیریت به سازمان دولتی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران) رسید. باتوجه به بند(١) تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مورخ 17 اردیبهشت 1399، از ششم خرداد ماه اداره شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو سهامی خاص) به همراه شرکت‌های متعلق به آن با کلیه حقوق مرتبط با اعمال مالکیت و با رعایت مفاد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و قوانین و مقررات مربوطه به ایمیدرو منتقل می‌شود.

شرکت‌های معدنی با راهبری ایمیدرو بیش از 40 میلیون یورو قرارداد با هپکو منعقد کردند. ساخت دستگاه‌های معدن‌کاری توسط هپکو طی همکاری با شرکت‌های معدنی نیز در دستور کار قرار گرفت.

تامین آب مورد نیاز صنایع معدنی کویر با رونمایی از انتقال آب خلیج‌فارس

اردیبهشت ماه سالی که گذشت، ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به عنوان یکی از طرح‌های کلان ملی با هدف تامین آب مصرفی در بخش صنعت و سپس شرب و با سرمایه 11 هزار میلیارد تومانی طراحی شد.

 ایمیدرو هدف عمده طرح را شیرین ‌سازی و انتقال آب نمک‌زدایی شده توسط سه خط انتقال از خلیج‌فارس به صنایع استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو است. مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع می‌شود و بعد از تامین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و در نهایت به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود. این پروژه با راهبری ایمیدرو است و شرکت‌های گل‌گهر، ملی مس و چادرملو سهامداران این طرح بزرگ هستند. سرمایه‌گذاری انجام شده جهت اجرای این طرح بزرگ ملی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

قطعه نخست انتقال آب از تاسیسات آب شیرین‌کن گل‌گهر به طول 300 کیلومتر،  قطعه دوم انتقال از گل‌گهر به مس سرچشمه به طول 150 کیلومتر و همچنین قطعه سوم انتقال از مس سرچشمه تا صنایع فولادی اردکان 360 کیلومتر و انشعاب صنایع معدنی چادرملو 150 کیلومتر خواهد بود. در بخش تاسیسات آب شیرین‌کن در فاز نخست به مقدار 180 میلیون متر مکعب در سال و ظرفیت تولید آن سالانه 650 میلیون متر مکعب خواهد بود.

در نهایت در آبان ماه سال گذشته، بهره برداری از فاز نخست "مگاپروژه انتقال آب از خلیج فارس" با حضور رئیس جمهوری و وزیر صمت انجام شد. 

در این زمینه طبق اعلام رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، قرار شد قطعه نخست طرح به طول 305 کیلومتر به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص)، از خلیج فارس به سیرجان، افتتاح شود. جمع هزینه در مرحله شیرین‌سازی و خط انتقال تا سیرجان، 16 هزار و 300 میلیارد تومان (ریالی و ارزی) است.

ظرف سه ماه آب به مس سرچشمه رسید؛ به گفته اردشیر سعدمحمدی- مدیرعامل شکت ملی صنایع مس ایران- با بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، ظرف سه ماه بعد از بهره‌برداری فاز نخست، قرار شد  آب به مجتمع مس سرچشمه نیز برسید. با تامین مالی به‌موقع، مناسب و سریع؛ مدول اول آب‌شیرین‌کن در بندرعباس با ظرفیت تولید 200 هزار مترمکعب آب‌نمک زدایی شده راه‌اندازی شد که با تکیه بر توان داخلی هم‌اکنون شاهد رسیدن آب تولیدی آب‌شیرین‌کن به منطقه گل گهر سیرجان نیز هستیم.

افتتاح کارخانه‌های جدید در سنگان، زمینه‌ساز توازن در زنجیره فولاد

 برنامه افتتاح کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی سنگان با افتتاح دو کارخانه جدید فرآوری سنگ آهن در سنگان، سبب تکمیل زنجیره تولید در این ناحیه و همچنین زمینه‌ساز ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد کشور  اعلام شد.  فاز نخست کارخانه کنسانتره فولاد سنگان به ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن و همچنین کارخانه 2.5 میلیون تنی سیمیدکو ( صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد) با حضور سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت افتتاح شد. فاز دوم کارخانه فولاد سنگان نیز به ظرفیت 2.5 میلیون تن افتتاح شد. براین اساس کل ظرفیت کنسانتره فولاد سنگان به پنج میلیون تن رسید.

انعقاد 219 قرارداد پروژه پژوهشی با دانشگاه‌ها در ایمیدرو و شرکت‌های تابعه تا نیمه اول سال 99

ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و وابسته در راستای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و استفاده از توانمندی‌های دانشگاه‌ها برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از سال 1398، پروژه‌های جدید پژوهشی به ارزش 858 میلیارد ریال را منعقد کرد. قرارداد اجرای 219 پروژه پژوهشی در ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و وابسته، با دانشگاه‌ها طی سال های 1398 و 1399 معقد شد.

از این میزان، 36 پروژه به ارزش حدود 142 میلیارد ریال مربوط به ایمیدرو بوده که با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، جهاد دانشگاهی، انجمن مهندسی معدنی، تربیت مدرس، شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، امام خمینی (ره)، کاشان، صنعتی همدان، گلپایگان و دانشگاه آزاد واحد سمنان منعقد شده است. عطف به گزارش عملکرد فعالیت‌های پژوهشی ایمیدرو با دانشگاه‌ها طی سال‌های 1392 تا 1399،  در مجموع 85 پروژه پژوهشی به مبلغ 258 میلیارد ریال با دانشگاه‌ها توسط ایمیدرو قرارداد منعقد کرده است.

تعریف 6 پروژه تخصصی با جهاددانشگاهی

غریب‌پور ( رئیس هیات عامل پیشین ایمیدرو) بر اینکه محققان دانشگاهی در کنار بخش خصوصی بایستی همگام با بخش صنعت باشند،تاکید داشت. ایمیدرو شش پروژه تخصصی با جهاددانشگاهی و 30 پروژه را با دانشگاه‌ها طی سال 99 تعریف کرد.

همچنین خداداد غریب‌پور از انعقاد هفت پروژه دانشگاهی در راستای حمایت از پایان‌نامه‌ها تا پایان ماه سال 99 نیز صحبت کرده بود. این هفت پروژه پژوهشی در قالب حمایت از پایان‌نامه های کارشناسی ارشد و دکتری تا پایان شهریور ماه به قرارداد تبدیل شدند که شامل بررسی روش‌های علمی سیلیس‌زدایی از سیلیس موجود ایلمنیت تولیدی در واحد فرآوری معدن تیتانیوم کهنوج و همچنین بهینه‌سازی و تولید فروتیتان از سرباره حاصل از ذوب کنسانتره تیتانیوم مجتمع تیتانیوم کهنوج بود. تولید پیگمنت به روش ARGEX، استحصال اکسید وانادیوم از کنسانتره تیتانومگنتیت، مطالعات تطبیقی در احیا معادن کوچک مقیاس و نقش آن در زنجیره تامین مواد معدنی، " طراحی و بهینه‌سازی غبارگیرهای مدارهای سنگ‌شکنی" معدن سنگان و همچنین بررسی تاثیر سیستم‌های انفجار بر اندازه خردایش نیز از جمله پروژه‌های دانشگاهی هستند که در قالب حمایت از پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی انجام شد.


انجام مطالعات تفصیلی 7000 کیلومتر مربع از کهگیلویه‌وبویراحمد توسط ایمیدرو

حسین کلانتری-استاندار کهگیلویه و بویراحمد- در دیدار با خداداد غریب پور (رئیس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) از آغاز مطالعات اطلاعات تفصیلی 7000 کیلومتر مربع از استان توسط ایمیدرو تا پایان شهریور ماه 1399 به جهت تکمیل خبر داد و اعلام کرده بود که تا اتمام این مطالعات وضعیت مناطق امید بخش استان مشخص خواهد شد.

اعطای یارانه سود تسهیلات، به خریداران ماشین‌آلات معدنی ایرانی

باتوجه به حرکت ایمیدرو در مسیر تحقق شعار جهش تولید، اعطای یارانه سود تسهیلات به خریداران ماشین‌آلات معدنی ساخت داخل توسط این سازمان در سال 99 ارائه شد.  ایمیدرو با پیشنهاد صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی مبنی بر حمایت از سازندگان ماشین‌آلات معدنی، ‌ موافقت و مصوب کرد که با هدف توسعه ساخت داخل و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، صندوق بیمه‌سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تا چهار درصد از سود تسهیلات را به صورت یارانه، در اختیار معدن‌کارانی که به این شیوه اقدام می‌کنند، ‌ پرداخت کند. این در حالی است که رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به سیاست‌های این سازمان در تقویت تولیدات داخلی، تاکید کرده بود که مجموعه این اقدامات سبب تحقق شعار جهش تولید خواهد شد.

این در حالی است که فرید دهقانی- مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی- نیز به اهمیت و اولویت نوسازی و به‌سازی ماشین آلات معدنی تاکیده کرده بود و آن را از جمله نکاتی دانست که حتما باید به آن توجه کرد. به اعتقاد وی اگر اقدام به نوسازی و به‌سازی ماشین‌آلات نشود، این عدم به‌سازی و نوسازی منجر به افت شدید تولید در بخش استخراج و متناسب با آن در سال‌های آینده، افت فرآوری خواهد شد. در سال‌های آتی در بخش استخراج علی‌الخصوص در معادن بزرگ و برای پیمان‌کاران بزرگ، چنانچه نوسازی به صورت جدی پیگیری نشود، دچار یک خدشه جدی و اساسی خواهیم شد.

همکاری ایمیدرو و دانشگاه علم‌وصنعت در سه موضوع

در سالی که گذشت، سازمان ایمیدرو و دانشگاه علم‌وصنعت بر روی سه موضوع "عناصر و فلزات نادر خاکی"، "گوهرسنگ‌ها" و "سنگ‌های تزئینی"، فعالیت مشترک آغاز کرد. ایمیدرو طی سه سال اخیر همکاری‌های خود با دانشگاه‌ها و مراکز علمی از جمله شریف، تهران و امیرکبیر و جهاد دانشگاهی توسعه داد و در سال 1399 سه موضوع جدید، شرایط مناسبی برای همکاری با دانشگاه علم و صنعت فراهم کرد.

با توجه به وجود 900 معدن سنگ تزئینی غیرفعال در کشور، زمینه مساعدی برای فعال شدن این معادن با کمک دانشگاه علم و صنعت وجود دارد که ارمغان آن، ایجاد شغل‌های جدید در حوزه معدن با استفاده از دانش به روز است. با توجه به برنامه همکاری ایمیدرو و دانشگاه علم و صنعت، ایمیدرو در نظر داشت تا تفاهمنامه همکاری دو طرف را با این موضوعات توسعه دهد و سند جدیدی را امضا و مبادله کند. شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو)، طرح تحقیقاتی در دست اجرا دارد که هدف آن عارضه‌یابی از (تولید و صادرات) صنعت سنگ تزئینی است.

بهره‌برداری از طرح آبرسانی از خلیج فارس به کرمان و یزد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد ایمیدرو در جلسه کمیسیون صنایع سال 1399 اعلام کرده بود که طرح آبرسانی از خلیج فارس به استان کرمان و یزد در سال 99 بهره‌برداری خواهد رسد. همچنین آب‌رسانی از دریای عمان به استان‌های شرقی نیز در دستورکار ایمیدور قرار داشت.

ورود چند شرکت زیرمجموعه ایمیدرو به بازار بورس

در نیمه ابتدایی سال 99 چند شرکت زیرمجموعه ایمیدرو در حال آماده‌سازی برای وارد شدن به بورس شده بودند.

اقدام ایمیدرو برای حمایت از دارایی سهامداران معدنی و فلزی در بورس؛ طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، رییس هیات عامل این سازمان با توجه به تحولات بازار سرمایه در سال 1399 و به منظور حمایت از دارایی سهامداران و سرمایه گذاران، نشست هم اندیشی با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران عامل شرکت های معدن و صنایع معدنی برگزار کرد. تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک 300 هزار میلیارد ریالی به منظور حمایت از سهام شرکت‌های معدنی و فلزی از موضوعات این جلسه مهم بود که مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، مبارکه، ملی مس، توسعه معادن و فلزات، گل‌گهر، چادرملو، فولاد خوزستان و فولاد خراسان در این جلسه حضور خواهند داشت. ارزش بازار شرکت‌های حاضر در این جلسه به بیش از 55 میلیارد دلار رسیده است.

علاوه بر این اواسط آذرماه 99، رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو از موافقت اولیه سازمان بورس با تشکیل شرکت پروژه سهامی عام کشور خبر داد و اعلام کرد که نخستین شرکت با این محوریت توسط گروه ایمیدرو در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد. در این زمینه باتوجه به تشکیل این شرکت در راستای استراتژی این سازمان و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت، به جهت تنوع‌بخشی در تامین منابع مالی، ارزش پروژه‌های این شرکت جدید حداقل 7000 میلیارد تومان است که 3600 میلیارد تومان آن از بورس، تامین ‌مالی خواهد شد.

افتتاح مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو)/ ایمینو پذیرنده ایده‌های نو در بخش معدن

در شهریور ماه سال 1399 آیین گشایش و امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) برگزار شد. در این مرکز، فضا برای فعالیت شش استارتاپ فراهم شده که پنج استارتاپ شامل شبیه‌سازی گمانه‌های اکتشافی، مدیریت باطله‌های معدنی، افزایش بازیابی سیستم‌های لیچینگ و بیولیچینگ مس با استفاده از آلاینده های گازی خروجی از دودکش کارخانه ها و ساخت و راه‌اندازی نخستین سامانه اکتشافات زمین‌شناسی ژئوفیزیکی (مغناطیس‌سنجی) هوابرد پهپادی، فعالیت می‌کنند. این پنج استارتاپ از میان 15 ایده برگزیده دومین جشنواره اینوماین پس از انجام مصاحبه، حائز شرایط برخورداری از خدمات مرکز نوآوری ایمینو شده و در حال حاضر دوره شکل‌دهی را تا زمان انعقاد قرارداد قطعی با هدف برخورداری از سایر امتیازات شتابدهی در بخش استارتاپ‌ها طی می کنند.

امضای تفاهم‌نامه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته

در جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، رییس هیات‌ عامل ایمیدرو و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت صمت و کشاورزی در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته و همچنین تضمین خرید، امضا شد. امضای این تفاهم‌نامه در راستای خودکفایی در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای شیمیایی فسفاته مورد نیاز کشور، حمایت از تولید داخلی و قطع وابستگی به واردات را بر عهده خواهد گرفت.

تهاتر 1000 میلیارد تومانی بدهی ایدرو و ایمیدرو

براساس لایحه بودجه 1400، رقم پیش‌بینی شده حقوق دولتی معادن با رشد 29.4 درصدی نسبت به سال 1399، از رقم 2824 میلیارد تومان به 4000 میلیارد تومان افزایش یافت. از رقم پیش‌بینی شده، 4000 میلیارد تومانی برای بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن  است. مقایسه این رقم پیش‌بینی شده برای سال آتی با قانون بودجه سال 1399 نشان از رشد 29.4 درصدی درآمد دولت از این حوزه داشت. .

 طبق بند (ه) تبصره هفت لایحه بودجه 1400، تهاتر طلب‌ها با بدهی‌های سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تا سقف هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 کل کشور مجاز شمرده شد. بر این اساس به دولت اجازه داده می‌شود مطالبات پیش از سال 1397 سازمان‌ گسترش و نوسای صنایع ایران و نوسازی معادن ایران، بابت مشارکت در تامین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات این دو سازمان و وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه بابت سهم متعلق به آن‌ها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط مشروط به انجام تکالیف موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی را با بدهی آن‌ها به دولت بابت مالیات و سود سهام تا سقف 10 هزار میلیارد ریال (هزار میلیارد تومان)  به صورت جمعی-خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر کند.

در این رابطه غلامرضا نازپرور-رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی- تهاتر را بهترین راهکار برای تامین ماشین آلات معدنی دانست و اعلام کرد: اگر قرار است از معادن که به حق بهترین جایگزین نفت است استفاده کنیم، باید در سال 1400 جهت تامین ماشین‌آلات معدنی راه کارهای اجرایی داشته باشیم. به زودی ماشین آلات‌معدنی در گمرک تعیین تکلیف و ترخیص می‌شود.

انتصاب وجیه‌الله جعفری به سمت ریاست هیات عامل ایمیدرو

18 آذر ماه 1399، با حکم وزیر علیرضا رزم‌حسینی (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، وجیه‌الله جعفری به عنوان رئیس جدید هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب و جانشین خداداد غریب‌پور ( که از آذر ماه 1397 بر این سمت فعالین داشت) در این سمت شد. تا پیش از آن، جعفری مدیرعاملی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) را بر عهده داشت و در کارنامه کاری او معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و سرپرستی ایمیدرو نیز به چشم می‌خورد.

تغییر رئیس هیات عامل ایمیدرو به قدری ناگهانی بوده که حتی وبسایت رسمی ایمیدرو نیز با تاخیر این خبر را منتشر و اطلاع‌رسانی کرد.


امضای تفاهم‌نامه همکاری ایمیدرو و صاایران

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) تفاهم‌نامه همکاری در هشت ماده، با محوریت هوشمندسازی، مبتنی بر فناوری های پیشرفته همراه با نوآوری در قالب راهکارهای جامع و شبکه محور با بکارگیری ظرفیت های علمی و صنعتی کشور، حمایت از منویات مقام معظم رهبری و تقویت شعار جهش تولید، قطع وابستگی‌های کشور به واردات محصولات استراتژیک با توجه به وجود توانایی فنی، دانش لازم و قدرت پشتیبانی در حوزه‌های فوق است.

بدین طریق ظرفیت علمی و تکنولوژی صاایران در کنار نیازهای صنعتی و تکنولوژی معدن و صنایع معدنی قرار خواهد گرفت تا به قراداد تبدیل شده و در نهایت ارزش افزوده آن نصیب اقتصاد معدن و ملی شود. ایمیدرو در راستای بومی سازی اقدامات متنوعی را با همراهی شرکت های معدن و صنایع معدنی داشته است. براین اساس فصلی در ایمیدرو و شرکت‌ها به عنوان "بومی سازی با هدف کاهش ارزبری" تعریف شد و در جشنواره بهره‌وری ایمیدرو امتیازی برای شرکت‌ها در جهت افزایش بهره‌وری با محوریت کاهش ارزبری در نظر گرفته شد. این مهم در راستای قطع وابستگی که سیاست کلان کشور محسوب می‌شود، به طور جدی توسط ایمیدرو دنبال می‌شود. در حوزه فناوری با دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز همکاری می‌کنیم و در این زمینه بیش از 219 قرارداد همکاری به امضاء رسید.

امضای قرارداد ساخت کارخانه دوم کنسانتره سنگ‌آهن اُپال پارسیان

در آذر ماه سالی که گذشت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و مدیر عامل بانک پارسیان، همچنین قرارداد ساخت کارخانه دوم تولید کنسانتره سنگ آهن اُپال پارسیان را امضا و مبادله کردند.

احداث دومین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن اپال پارسیان، گام مهمی در جهت کاهش محرومیت،‌ توسعه صنایع معدنی،‌ افزایش اشتغال و درآمدزایی در منطقه سنگان به حساب آمده و این طرح زمینه سرعت گرفتن فعالیت‌های معدنی و مشارکت بخش خصوصی را فراهم می‌کند. اجرای این پروژه یکی از روش‌هایی است که به هدایت نقدینگی جامعه به سمت فعالیت‌های تولیدی و مولد، کمک شایانی خواهد کرد. 

اجرای این طرح، کارخانه دوم کنسانتره سنگ آهن اپال پارسیان با ظرفیت تولید 2.4 میلیون تن ساخته خواهد شد و میزان سرمایه‌گذاری طرح معادل 145 میلیون یورو است که حدود 80 درصد طراحی کارخانه دوم، مشابه کارخانه نخست اپال پارسیان در سنگان است. به سبب آماده بودن شرایط و مقدمات، بخشی از امور طرح انجام شده و پیش‌بینی می‌شود زودتر از موعد مقرر راه‌اندازی صورت گیرد. طبق قرارداد طرح فوق در مدت 29 ماه ساخته خواهد شد.

شایان ذکر است که نخستین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن از مجتمع معدنی سنگان، در سال 1392 با ظرفیت تولید 2.6 میلیون تن از سوی ایمیدرو راه‌اندازی و دو سال بعد، به شرکت اپال پارسیان (وابسته به سرمایه‌گذاری بانک پارسیان) واگذار شد. اکنون کارخانه دوم با ظرفیت تولید 2.4 میلیون تن، با مشارکت 60 درصدی سرمایه‌گذاری پارسیان و 40 درصدی ایمیدرو، در آستانه عملیات اجرایی قرار دارد.

رونمایی از طرح جامع اکتشاف

وجیه‌الله جعفری -رئیس هیات عامل ایمیدرو- در این رابطه با بیان اینکه شناسایی ذخایر قابل برداشت، نیاز به اکتشافات سیستماتیک نیز دارد، از رونمایی طرح جامع اکتشاف برای تحقق این مهم در آینده‌ای نزدیک توسط ایمیدرو در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: با تعریف برنامه جامع اکتشاف و تشکیل کمیته تخصصی، برنامه‌ها به صورت کارشناسی بررسی می‌شود و به‌تبع آن مشکلات در شورای عالی معادن مطرح و در جهت حل آن‌ها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

از دیگر اقدامات مهم ایمیدرو که طی تا پایان سال 1399 برنامه‌ریزی شد که حتما اجرایی شود و که البته آغاز برخی از آن‌ها از سال 1392 بوده است، می‌توان به ارزش 11 میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری‌های ایمیدرو، شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه در بخش معدن و صنایع معدنی ایران، افزایش ظرفیت‌های تولید تا بیش از 100 درصد، رشد تولید شرکت بزرگ معدنی، دست‌یابی به 1400 محدوده امید بخش در اکتشاف ( ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی از سال 1393 تاکنون، 650 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی را عملیاتی کرده است. از این میزان، فاز شناسی و پی‌جویی 480 هزار کیلومتر مربع به اتمام رسیده و به محدوده‌های امیدبخش قابل توجهی دست یافته است)، احیا و توسعه معادن کوچک، بهره‌گیری از توان بخش خصوصی (با واگذاری 42 معدن به بخش خصوصی)، صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری ارزی با بومی‌سازی و توسعه توان داخل، رشد 24درصدی امتیاز ممیزی بهداشت، ایمنی، ‌محیط زیست و انرژی، حمایت از پژوهش و برگزاری 62 دوره آموزش، ایجاد 24 هزار و 800 شغل از سال 92 تا پایان 1399 و تقویت صندوق بیمه معادن اشاره کرد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

صادرکنندگان یزدی در 11 ماهه سالجاری بیش از 1 میلیارد دلارکالا از گمرکات کشور صادرکردند

در مناطق عادی باید از کولرهای آبی پربازده استفاده شود

درمان سرطان در ایران همپای دنیا

فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی جهت تحول در فضای دانشگاه دنبال می ‎شود

فرهنگ و رفتارهای ترافیکی رانندگی در جریان سفرهای نوروزی اجرایی می‌شود

بیش از 400 نفر ناظر از دستگاه‌های مختلف در طرح نظارت نوروزی فعال هستند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

ارزیابان، سفیران ارتقای کیفیت و بهره‌وری برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم شریف استان باشند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

اطلاعیه اداره کل انتقال خون استان یزد

کتابخانه مرکزی یزد سرمایه بزرگی برای مردم این شهر است اکو

برنامه های متنوع فرهنگی با استقبال ویژه اعضای وفاداربرگزار می شود

حضور بی‌نظیر جوانان و مردم در انتخابات، نقطه عطف،حماسه ماندگار

هدف حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه بگیر

عملیات اجرایی بوستان 57 هکتاری زندگی در یزد

نهضت مردمی، تولید و کشت 15 میلیون درخت

توقیف کامیون حامل دام قاچاق

کشف موادمخدر با کار مشترک اطلاعاتی

یازدهمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در دانشگاه یزد

مشارکت 50.5 درصد مردم یزددرانتخابات

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر یزد از حضور غیرتمندانه و آگاهانه‌ی مردم دارالعباده

کسب مقام اول تیم تنیس روی میز پسران دانشگاه یزد

اجرای پروژه فیبر نوری در استان یزد گامی بلند در توسعه‌ی ارتباطات

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

حضور پرشور مردم در شعب اخذ رای ،حماسه‌ای دیگر

باخرید ون دلیکامدل86اشتغال ودرآمدبالای 50میلیونی را برای خودتضمین نمایید

فروش اقساطی باشرایط عالی خودروجک جی 4اتومات مدل403

امحاء مخازن CNG غیراستاندارد خودرویی

هرگونه تعرفه‌گذاری جدید و افزایش تعرفه کالا و خدمات در استان با مجوز رصدخانه تورم استان

کلنگ احداث 1000 واحد خوابگاه متاهلین دانشگاه یزد:

ضرورت توجه به بخش گردشگری به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی استان

کسب مقام دوم تیم فوتبال جوانان نابینایان استان یزد در مسابقات کشوری

خیرین از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور است

آزمون‌های ارشد و دکترای ورودی سال 1403 در دانشگاه یزد برگزار می‌شود

انتقاد دکتر محمد صالح جوکار از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ»

حفظ امنیت کشورباحضورپرشورمردم پای صندوق رای

یازدهمین جشنواره ملی رویش با حضور وزیر علوم در دانشگاه یزد برگزار خواهد شد

نقش کشاورزان در ایجاد امنیت غذایی بسیار حیاتی است

اعزام فوتبالیست های نابینای یزدی به مسابقات کشوری

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی چندین طرح و پروژه شهرستان

تعداد مراکز عرضه سوخت استان یزد به یکصد و سیزده جایگاه رسید

بیش از 220برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی سراسر استان یزد اجرا می شود

پنجمین دوره مسابقات رباتیک دانش آموزی پایان یافت

شرکت تعاونی مرغداران بامداد شهرستان تفت به عنوان یکی از شرکت های موفق استان یزد معرفی شد

برگزاری 75 نشست بصیرتی ویژه انتخابات در استان یزد

آغاز عملیات آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن دانشگاه یزد

111 اثر از گروه‎های سرود کشور توسط دبیرخانه جشنواره دریافت ،27 اجرای زنده، 33 سرود تولیدی و 24 نماهنگ تولیدی توسط دبیرخانه پذیرفته شده است

اجرای عملیات پروژه بالغ بر 85 میلیارد تومانی یکی از طرح های سند یزد نوین است

بانوان فعال رسانه ای ایران کنشگران مهم درعرصه‌های مختلف هستند