آخرین مطالب

وضعیت نامناسب ایران در شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار گزارش - اقتصادی - کسب وکارهای مجازی - مجوزهای کسب وکار - بانک قوانین ومقررات کسب و کار - کسب وکارهای ایرانی - کسب وکارهای بین المللی

وضعیت نامناسب ایران در شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار

  بزرگنمایی:
مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه ایران در شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار در جایگاه مناسبی قرار ندارد، تاکید کرد: پشتیبانی و مانع‌زدایی دو بال فرآیند تولید است، ضمن آنکه ثبات قوانین بهترین امکانی است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ چرا که امکان برنامه‌ریزی را برای آنها فراهم خواهد کرد.

تاج پرس

دکتر علی رسولی‌زاده، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه اینترنت اشیاء در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موانع موجود در مسیر توسعه شرکت‌های دانش بنیان، گفت: موانعی که شرکت‌های دانش بنیان در فرآیند تولید با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به دو دسته " قبل از تولید" و "حین تولید" تقسیم بندی می‌شوند.

وی موانع قبل از تولید را معطوف به مجوزهای راه‌اندازی شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: این مجوزها از سوی سازمان‌های مختلفی صادر می‌شوند و تعدد این مجوزها از یک سو و سخت بودن شرایط اخذ مجوزها از سوی دیگر، راه اندازی کسب و کارها و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان را دچار چالش‌هایی کرده است.

به گفته مدیر عامل این شرکت، تعداد این مجوزها به قدری زیاد است که باعث شده ایران در شاخص سهولت راه‌اندازی کسب و کار در دنیا در جایگاه مناسبی قرار نگیرد.

رسولی‌زاده به موانع حین انجام کار اشاره کرد و یادآور شد: ارتباط با سازمان تامین اجتماعی، اداره مالیات، شهرداری‌ها از جمله موانع موجود در فرآیند تولید به شمار می‌روند که این موانع فرآیند تولید را دچار اختلال خواهند کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، ادامه داد: برای طراحی و تولید محصولات دانشی، بعضا نیاز به یکسری مجوزها است که اخذ آنها دشوار و زمان‌بر است و مهمترین درخواست در این زمینه حذف برخی از این مجوزها است، ضمن آنکه تامین مالی در تولید محصولات حائز اهمیت است؛ چرا که تولید کالاهای دانش‌بنیان به دلیل ماهیت دانشی که این محصولات دارند، نیازمند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیق و توسعه است.

رسولی‌زاده با تاکید بر اینکه بخش تحقیق و توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی است، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تعامل با سازمان‌های دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی و مالیات جهت تامین منابع مالی برای بخش تحقیق و توسعه از دیگر چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ چراکه این سازمان‌ها تجربه هزینه‌های بالای R&D را ندارند و برای شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل‌تراشی می‌کنند و بعضا هزینه‌های شرکت‌ها در این سازمان‌ها مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت و در نتیجه ممکن است فرآیند تولید محصولات دانش‌بنیان را دچار اختلال و یا کندی کند.

وی به برخی از حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان شده، بیشتر معطوف به حمایت‌هایی است که از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای ذیل آن بوده که این حمایت‌ها تا کنون اثرات قابل توجهی در راه‌اندازی و توسعه فعالیت این شرکت‌ها و اکوسیستم نوآوری داشته است، ولی آنجایی که حمایت‌ها به سایر نهادها بر می‌گردد، همکاری قابل توجهی از سوی این سازمان‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده نشده است.

رسولی‌زاده نمونه این همکاری را همکاری میان شهرداری با شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و ادامه داد: یکی از ملزومات شرکت‌های دانش‌بنیان استقرار در برخی مناطق است که بعضا شهرداری همکاری لازم را در این حوزه با شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان صادرات محصولات را از ملزومات شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و یادآور شد: به دلیل وجود ماهیت نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات تولیدی در این شرکت‌ها امکان رقابت و عرضه در سطح بین‌المللی را دارند و از این رو علی‌رغم تحریم‌های موجود اقداماتی از سوی این شرکت‌ها در زمینه عرضه محصولات به بازارهای بین‌المللی صورت گرفته است، نمونه‌های آن را می‌توان در حوزه‌های نانو، فناوری اطلاعات، دارویی و بیوتکنولوژی مشاهده کرد.

رسولی‌زاده، "پشتیبانی" و "مانع‌زدایی" را دو بال اصلی مربوط به حمایت از تولید دانست و گفت: موضوع مانع‌زدایی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که تا موانع موجود برداشته نشود، حمایت‌ها بی‌اثر است.

وی "ثبات قوانین" را از دیگر ضروریات حوزه تولید نام برد و ادامه داد: ثبات قوانین بهترین امکانی است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ چرا که امکان برنامه‌ریزی را برای آنها فراهم خواهد کرد و در گام بعدی باید در جهت حذف موانع تولید اقدام شود.

به گزارش ایسنا، شاخص آسانی انجام کسب‌وکار (Ease of doing business index) شاخصی است که از سوی بانک جهانی تعریف شده است و در این رتبه‌بندی کشورهایی که دارای رتبه‌های برتر هستند، نشان می‌دهد که مقررات بهتری برای کسب‌وکارها و حمایت‌های قوی‌تر از حقوق مالکیت خصوصی اجرایی شده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در سال 2020 در شاخص سهولت انجام کسب‌وکار نسبت به سال 2019، 11 پله تضعیف شده است. از نکات قابل ملاحظه این گزارش می‌توان به عدم تغییر امتیاز ایران در 6 زیرشاخص سهولت کسب‌وکار اشاره کرد و رتبه ایران تنها در دو زیرشاخص "حمایت از سرمایه‌گذاران خرد" و "شرایط و مقررات اخذ مجوز ساخت" به ترتیب 3 و 1 رتبه بهبود یافته است.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

قابل توجه بهره برداران خسارت دیده از سیل فروردین 1403

روز درختکاری، این روز فرصتی برای صیانت از منابع طبیعی

ارائه پنج هزار خدمت رایگان در مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده

6 شب زیبا و ثبت بی نهایت خاطره!

خبر اعلام مرحله اول سهمیه نفت سفید در سال 1403

ضرورت ارتقای فرهنگ مصرف صحیح آب درجامعه

میزبانی مردم استان یزد از 31 هزار مسافر در نخستین روز عید 1403

دولت برای مردمی‌سازی اقتصاد پای‌کار است‌

آب ماده بی بدیلی که از جلوه های بی نظیر الهی است

هنرمندان یزدی به خوبی فرهنگ مردمشان را به تصویر کشیده اند

شادراه نور»، برنامه های با حضور بیش از 200 هنرمند یزدی

صرفه‌جویی سالانه 17 هزار میلیارد تومان با اجرای پروژه‌های پیشران بهره‌وری استان

ویژه برنامه نوروزی (شادراه نور) آغاز به کار کرد

صادرکنندگان یزدی در 11 ماهه سالجاری بیش از 1 میلیارد دلارکالا از گمرکات کشور صادرکردند

در مناطق عادی باید از کولرهای آبی پربازده استفاده شود

درمان سرطان در ایران همپای دنیا

فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی جهت تحول در فضای دانشگاه دنبال می ‎شود

فرهنگ و رفتارهای ترافیکی رانندگی در جریان سفرهای نوروزی اجرایی می‌شود

بیش از 400 نفر ناظر از دستگاه‌های مختلف در طرح نظارت نوروزی فعال هستند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

ارزیابان، سفیران ارتقای کیفیت و بهره‌وری برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم شریف استان باشند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

اطلاعیه اداره کل انتقال خون استان یزد

کتابخانه مرکزی یزد سرمایه بزرگی برای مردم این شهر است اکو

برنامه های متنوع فرهنگی با استقبال ویژه اعضای وفاداربرگزار می شود

حضور بی‌نظیر جوانان و مردم در انتخابات، نقطه عطف،حماسه ماندگار

هدف حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه بگیر

عملیات اجرایی بوستان 57 هکتاری زندگی در یزد

نهضت مردمی، تولید و کشت 15 میلیون درخت

توقیف کامیون حامل دام قاچاق

کشف موادمخدر با کار مشترک اطلاعاتی

یازدهمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در دانشگاه یزد

مشارکت 50.5 درصد مردم یزددرانتخابات

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر یزد از حضور غیرتمندانه و آگاهانه‌ی مردم دارالعباده

کسب مقام اول تیم تنیس روی میز پسران دانشگاه یزد

اجرای پروژه فیبر نوری در استان یزد گامی بلند در توسعه‌ی ارتباطات

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

حضور پرشور مردم در شعب اخذ رای ،حماسه‌ای دیگر

باخرید ون دلیکامدل86اشتغال ودرآمدبالای 50میلیونی را برای خودتضمین نمایید

فروش اقساطی باشرایط عالی خودروجک جی 4اتومات مدل403

امحاء مخازن CNG غیراستاندارد خودرویی

هرگونه تعرفه‌گذاری جدید و افزایش تعرفه کالا و خدمات در استان با مجوز رصدخانه تورم استان

کلنگ احداث 1000 واحد خوابگاه متاهلین دانشگاه یزد:

ضرورت توجه به بخش گردشگری به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی استان

کسب مقام دوم تیم فوتبال جوانان نابینایان استان یزد در مسابقات کشوری

خیرین از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور است

آزمون‌های ارشد و دکترای ورودی سال 1403 در دانشگاه یزد برگزار می‌شود

انتقاد دکتر محمد صالح جوکار از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ»

حفظ امنیت کشورباحضورپرشورمردم پای صندوق رای