آخرین مطالب

پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری حقوقی و قضایی - مجوزهای کسب وکار

  بزرگنمایی:
اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری متن پیش‌نویس پیشنهادی اصلاح آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را منتشر کرد، متنی که تغییرات مهم و گسترده‌ای را در فرایند جذب و آموزش کارآموزان وکالت پیش‌بینی کرده است.

تاج پرس

این متن که پس از بررسی‌های مفصل و طولانی کانون‌های وکلای دادگستری آماده شده، برای قوه قضاییه ارسال شده اما از سوی این قوه با ایراداتی مواجه و مجدداً به اسکودا اعاده شده است. به گفته رییس کانون وکلای خوزستان، قوه قضاییه بر این متن 69 نقد در قالب پیشنهاد و ایراد وارد کرده است.

بر اساس بخشی از این پیش‌نویس، کانون‌ها پیشنهاد داده‌اند آزمون وکالت به صورت دو مرحله‌ای (تستی و تشریحی) برگزار شود. افزایش سن داوطلبان به 24 سال تمام و لزوم اخذ کارت پایان خدمت یا معافیت دائم تا قبل از زمان ثبت‌نام نیز از نکات مهم این متن است. حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون تعیین شده و حداقل نمره قبولی برای داوطلبان سهمیه ایثارگری نیز 80 درصد از نمره آخرین داوطلب عادی قبول شده در کانون محل تقاضا است.

ایرادات قوه قضاییه بر این پیش‌نویس با قید «محرمانه» به اسکودا ارسال شده و محتوای آن مشخص نیست اما به گفته سهیل طاهری، عضو هیات مدیره کانون مرکز، عمده ایرادات قوه قضاییه پیرامون عدم جواز قانونگذاری به وسیله آیین نامه بوده است.

برای دانلود متن کامل این پیش‌نویس اینجا کلیک کنید

آنچه در ادامه می‌آید برخی مواد مهم مربوط به کارآموزی و آزمون وکالت است:

بخش سوم- آزمون ورودی، پروانه وکالت و کارآموزی

ماده 28 (اصلاحی)

کمیسیون تعیین ظرفیت داوطلبان کارآموزی، تعداد مورد نیازپذیرش برای هر کانون را با توجه به شاخص جمعیت استان، سرانه پرونده، تشکیلات قضایی، تعداد پرونده‌های دارای وکیل و تعداد وکلا و کارآموزان، تعیین می‌کند.

ماده 6 (الحاقی) ـ  آزمون ورودی در هر سال به صور ت هم‌زمان در کلیه کانونهای سراسر کشور رأسا یا از طریق اعطای نمایندگی برگزار می‌شود.

چگونگی برگزاری آزمون

ورودی، شرایط داوطلبان و مدارک مورد نیاز، زمان و مدت ثبت نام در آگهی مربوط که از طریق یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌شود، به اطلاع متقاضیان می‌رسد.

ماده 7 (الحاقی) ـ در آگهی آزمون، با درج شرایط و موانع مقرر در قانون، باید تصریح شود چنانچه متعاقباً خلاف موارد مذکور احراز گردد، قبولی متقاضی کان لم یکن تلقی شده و در صورت صدور پروانه کارآموزی، طبق بند 2 قسمت الف ماده 82 اصلاحی این آیین‌نامه رفتار خواهد شد.

تبصره: داوطلب کارآموزی در موقع ثبت نام در آزمون باید بیست و چهار سال کامل شمسی داشته باشد.

ماده 8 (الحاقی) ـ متقاضیان موظفند کانون مورد نظر خود را درآزمون تعیین کنند و در صورت پذیرش، صرفاً بر اساس نمره اکتسابی و ظرفیت کانون در یکی از شهرهای استان همان کانون، کارآموزی کرده، سپس به وکالت مشغول شوند.

ماده 9 (الحاقی) ـ منابع سوالات آزمون، دروس حقوقی در حد مقطع کارشناسی و شامل: حقوق اساسی، حقوق تجارت، حقوق کیفری، حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری و اصو ل و مبانی استنباط است.

ماده 10 (الحاقی) ـ  آزمو ن ورودی، مجموعه ای است ازسوال‌های چهار گزینه‌ای در تمام دروس موضوع ماده قبل و سوالات تشریحی کتبی در دروس حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق کیفری. پس از تعیین نتیجه آزمون چهارگزینه‌ای، اوراق تشریحی صرفاً معادل دو برابر ظرفیت پذیرش هر کانون از دارندگان بالاترین نمرات آزمون چهار گزینه ای، تصحیح و با اعمال ضرایبی که در آگهی اعلام می‌شود، نمره داوطلبان تعیین و به تعداد مورد نیاز، اسامی داوطلبانی که حداقل نمره قبولی از کل را کسب کرده اند، به ترتیب رتبه، به عنوان پذیرفته شده آزمون، اعلام می‌شود.

ماده 11 (الحاقی) ـ  حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون است و پذیرش افراد بدون کسب نمره لازم، ممنوع است. در صورتی که حائزین نمره شصت درصد، بیش از تعداد مورد نیاز کانون مربوط باشند، ملاک پذیرش بالاترین نمره اکتسابی خواهد بود.

ماده 12(الحاقی) ـ پذیرش داوطلبان مشمول ماده 59 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند چ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه (در طول مدت پنج سال اجرای آن)، منوط به کسب حداقل 80 درصد از نمره آخرین داوطلب عادی قبول شده در کانون محل تقاضا است.

ماده 32 (اصلاحی)

تقاضانامه باید دارای ضمائم زیر باشد:

1 . تصویر مصدق کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی

2 . تصویر مصدق دانشنامه کارشناسی و تأییدیه آن از دانشگاه و مرکز آموزش عالی صادرکننده دانشنامه. تاریخ فارغ‌التحصیلی باید قبل از تاریخ ثبت نام آزمون ورودی باشد.

3 . تصویر مصدق کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی. تاریخ پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت نام آزمون ورودی باشد.

4. ارائه گواهی سلامت روان از یکی از مراکز مشاوره مورد تأیید کانون.

5 . چهار قطعه عکس

ماده 20 (الحاقی) ـ  متقاضیان بند (د) ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، باید همه شرایط زیر را داشته باشند:

1. لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم. مدرک تحصیلی دیگری قابل پذیرش نیست.

2. داشتن پنج سال متوالی یا ده سال متناوب سابقه اشتغال در سمتهای حقوقی. مقصود از کار و سمت حقوقی، صرفاً فعالیت مستمر به عنوان نماینده قضایی دستگاههای مذکور در دعاوی حقوقی و کیفری نزد مراجع قضایی موضوع ماده 32 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی است و سمتهای اداری و کارشناسی در ادارات حقوقی را که شرح وظایف آنها، فعالیتی غیر از نمایندگی قضایی در دعاوی است، شامل نمی‌شود. برأی احراز فعالیت عملی، متقاضی باید آرا و صورتجلسه‌های مرجع قضایی مثبت حضور و دفاع به عنوان نماینده قضایی در حداقل سی مورد در طول پنج سال متوالی یا ده سال متناوب ارائه کند. همچنین سمت حقوقی متقاضی باید در احکام کارگزینی صادره در سالهای اشتغال درسمت حقوقی درج شده باشد.

3. سی سال کامل شمسی خدمت در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح و بازنشستگی در آنها. سنوات ارفاقی پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات مختلف، جزء سی سال خدمت محاسبه نمی‌شود.

مشمولین این ماده پس از گذراندن دوره کارآموزی و قبولی در اختبار، برابر ضوابط، پروانه وکالت پایه یک درجه دوم دریافت می‌کنند.

تبصره: ممنوعیت صدور پروانه کارآموزی  و وکالت برأی مشمولین این ماده در حوزه یا حوزه‌های قضایی پنج سال آخر

خدمت آنان، اعما ل می‌شود. این ممنوعیت برأی شاغلان در ادارات کل یا ادارات استانی یا کشوری، در استان محل استقرار ادارات مذکور خواهد بود.

ماده 21 (الحاقی) ـ کانون در نیمه مرداد هر سال، از متقاضیان موضوع بند (د) ماده 8 ثبت نام به عمل آورده و پس از بررسی مدارک آنان، چنانچه تعداد متقاضیان واجد شرایط تا سه درصد ظرفیت پذیرش کارآموزان همان سال باشد، اقدام به صدور پروانه کارآموزی می‌نماید و در صورتی که تعداد بیش از سه درصد باشد، با برگزاری آزمون کتبی، تعداد مورد نظر از بین افرادی که حداقل نمره ده و بالاترین نمره را کسب کرده باشند، پذیرفته خواهند شد.

تبصره: مواد درسی آزمون مطابق با مواد درسی آزمون ورودی داوطلبان عادی کارآموزی است.

ماده 36 (اصلاحی)

کارآموز مکلف است در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام دهد:

1. مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت.

در پایان مدت، از کارآموز آزمون کتبی به عمل آمده و پس از قبولی بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم

شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا قبولی کارآموز درنوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیات مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قطعی است.

2. مرحله دوم: کارآموز مکلف است مد ت شش ماه هر رو ز)به غیر از پنجشنبه ها و ایام تعطیل (تمام وقت اداری در مراجع قضایی(صحن دادگاه) حضور داشته و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه نماید.

کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم ازشعب دادیاری و بازپرسی، دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، اصل 49، تجدید نظر، دوایر اجرأی احکام و … شرکت نموده و حضور داشته باشد.

در صورت عدم تأیید کمیسیون، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چها ر ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیأت مدیره، پروانه کار آموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قطعی است.

3. مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهد.

3-1- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد.

3-2- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی و کارگاه آموزشی حضور یابد

3-3- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد.

3-4- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

درصورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبارکتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید میشود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند 2، ابطال خواهد شد.

تبصره 1: کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزا ن در پرونده‌هایی که احکام آنها قابل فرجام است یا مرجع تجدیدنظر از احکام آنها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفرداً یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است. در دعاوی مالی که خواسته آنها بیش از نصاب مقرر است، قبول وکالت مجتمعاً با وکیل سرپرست بلامانع است.

تبصره 2: کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقررکارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه گانه به نصف کاهش می‌یابد.

ماده 22 (الحاقی)- در هر مورد که کارآموز برأی شروع دوره اولیه یا مجدد در هر مرحله یا موارد دیگر مکلف به حضور و انجام تکالیف باشد، چنانچه حداکثر تا یک ما ه از تاریخ اعلام، دوره مربو ط را شرو ع نکند یا تا یک ماه پس از پایان دوره، خاتمه آن را اعلام و مدارک مربوطه را تحویل ندهد، به منزله عدم انجام تکلیف است. مگر اینکه تأخیر، حداکثر به مدت 3 ماه با موافقت کمیسیون کارآموزی یا در موارد پزشکی حداکثر شش ماه با تایید پزشک معتمد کانون باشد یا کانون در شروع دوره تأخیر داشته باشد.

تبصره: دستورالعمل کارآموزی، شامل کلیه برنامه‌های آموزشی، نحو ه و میزان حضور در هر یک از مراجع قضایی، نصاب مالی برأی قبول وکالت و سایر موارد ضروری، همچنین شرح وظایف وکلای سرپرست، حداکثر ظرف شش ماه ازتاریخ ابلاغ این آیین نامه به تصویب هیأت عمومی هیأت مدیره کانونها رسیده  و برای همه کانونها، کارآموزان، وکلای سرپرست و مراجع مرتبط لاز م الاتباع است.

ماده 23 (الحاقی) ـ در اجرأی بند 2 ماده 36 کلیه مراجع قضایی مکلف به پذیرش کارآموزان وکالت با معرفی کانون‌های وکلای دادگستری هستند. تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند مذکور به عهده معاونت آموزش قوه قضاییه و دادگستری‌های کل استانها است.

ماده 37 (اصلاحی)

هر کارآموز دارای کارنامه مخصوص خواهد بود که از طرف کانون به او داده می‌شود. این کارنامه باید در مورد حضور در جلسات دادگاه و سایر مراجع قضایی به گواهی قضات؛ کارهایی که نزد وکیل سرپرست انجام میشود و حسن اخلاق و رفتار در دور ه کارآموزی، به گواهی وکیل سرپرست؛ انجام کارهایی که از طرف کانون ارجاع می‌شود، به گواهی مسئول واحد ارجاع کننده و حضور در کلاسهای آموزشی و سخنرانی به گواهی کمیسیون کارآموزی برسد.

ماده 24 (الحاقی) ـ در کلیه مواردی که تصمیم هیأت مدیره یا دادگاه انتظامی وکلا، ابطا ل پروانه کارآموزی است و همچنین در مورد انصراف کارآموز یا اقدامی که تلقی انصراف از آن بشود، صدور پروانه مجدد کارآموزی برای کلیه کارآموزان مشمول این آیین‌نامه منوط به شرکت در آزمون ورودی  و قبولی در آن و احراز شرایط قانونی است.

ماده 25 (الحاقی) ـ اختبار کتبی و شفاهی شامل دروس حقو ق مدنی، آیین دادرسی مدنی و مقررات وکالت، حقوق کیفری، آیین دادرسی کیفری، حقوق تجارت و حقوق ثبت و امورحسبی است.

ماده 26 (الحاقی) ـ قبولی در اختبار، منوط به کسب نمره ده از بیست در حداقل پنج درس و معدل کل دوازده از بیست است. در معدل گیری نمره هر درس، ضریب اختبار کتبی «سه» و ضریب اختبار شفاهی «یک» است.

ماده 42 (اصلاحی)

در صورتی که کارآموز در اختبار قبول نشود، یک نوبت تجدید دوره خواهد شد. در دوره تجدیدی، مرحله سوم ماده36 اصلاحی تکرار و در صورت مردود شدن در دومین اختبار، با اعلا م کمیسیون کارآموزی  و تأیید هیأت  مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. تصمیم هیأت مدیره قطعی است. ماده 44 (اصلاحی)

به کارآموزانی که در اختبار قبول شده و سوگند یادکنند، پروانه وکالت پایه یک درجه دوم داده می‌شود و تا قبل از آن از امتیازات مربوط به وکلا برخوردار نخواهند بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

صادرکنندگان یزدی در 11 ماهه سالجاری بیش از 1 میلیارد دلارکالا از گمرکات کشور صادرکردند

در مناطق عادی باید از کولرهای آبی پربازده استفاده شود

درمان سرطان در ایران همپای دنیا

فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی جهت تحول در فضای دانشگاه دنبال می ‎شود

فرهنگ و رفتارهای ترافیکی رانندگی در جریان سفرهای نوروزی اجرایی می‌شود

بیش از 400 نفر ناظر از دستگاه‌های مختلف در طرح نظارت نوروزی فعال هستند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

ارزیابان، سفیران ارتقای کیفیت و بهره‌وری برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم شریف استان باشند

عدم رعایت خالص فروشی شیرینی، کم فروشی تلقی می شود

اطلاعیه اداره کل انتقال خون استان یزد

کتابخانه مرکزی یزد سرمایه بزرگی برای مردم این شهر است اکو

برنامه های متنوع فرهنگی با استقبال ویژه اعضای وفاداربرگزار می شود

حضور بی‌نظیر جوانان و مردم در انتخابات، نقطه عطف،حماسه ماندگار

هدف حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه بگیر

عملیات اجرایی بوستان 57 هکتاری زندگی در یزد

نهضت مردمی، تولید و کشت 15 میلیون درخت

توقیف کامیون حامل دام قاچاق

کشف موادمخدر با کار مشترک اطلاعاتی

یازدهمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در دانشگاه یزد

مشارکت 50.5 درصد مردم یزددرانتخابات

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر یزد از حضور غیرتمندانه و آگاهانه‌ی مردم دارالعباده

کسب مقام اول تیم تنیس روی میز پسران دانشگاه یزد

اجرای پروژه فیبر نوری در استان یزد گامی بلند در توسعه‌ی ارتباطات

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

رشد 130 درصدی صدور اسناد مالکیت در استان یزد

حضور پرشور مردم در شعب اخذ رای ،حماسه‌ای دیگر

باخرید ون دلیکامدل86اشتغال ودرآمدبالای 50میلیونی را برای خودتضمین نمایید

فروش اقساطی باشرایط عالی خودروجک جی 4اتومات مدل403

امحاء مخازن CNG غیراستاندارد خودرویی

هرگونه تعرفه‌گذاری جدید و افزایش تعرفه کالا و خدمات در استان با مجوز رصدخانه تورم استان

کلنگ احداث 1000 واحد خوابگاه متاهلین دانشگاه یزد:

ضرورت توجه به بخش گردشگری به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی استان

کسب مقام دوم تیم فوتبال جوانان نابینایان استان یزد در مسابقات کشوری

خیرین از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور است

آزمون‌های ارشد و دکترای ورودی سال 1403 در دانشگاه یزد برگزار می‌شود

انتقاد دکتر محمد صالح جوکار از بی‌تدبیری در اجرای «طرح فجرانه کالابرگ»

حفظ امنیت کشورباحضورپرشورمردم پای صندوق رای

یازدهمین جشنواره ملی رویش با حضور وزیر علوم در دانشگاه یزد برگزار خواهد شد

نقش کشاورزان در ایجاد امنیت غذایی بسیار حیاتی است

اعزام فوتبالیست های نابینای یزدی به مسابقات کشوری

بهره‌برداری و کلنگ‌زنی چندین طرح و پروژه شهرستان

تعداد مراکز عرضه سوخت استان یزد به یکصد و سیزده جایگاه رسید

بیش از 220برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی سراسر استان یزد اجرا می شود

پنجمین دوره مسابقات رباتیک دانش آموزی پایان یافت

شرکت تعاونی مرغداران بامداد شهرستان تفت به عنوان یکی از شرکت های موفق استان یزد معرفی شد

برگزاری 75 نشست بصیرتی ویژه انتخابات در استان یزد

آغاز عملیات آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن دانشگاه یزد

111 اثر از گروه‎های سرود کشور توسط دبیرخانه جشنواره دریافت ،27 اجرای زنده، 33 سرود تولیدی و 24 نماهنگ تولیدی توسط دبیرخانه پذیرفته شده است

اجرای عملیات پروژه بالغ بر 85 میلیارد تومانی یکی از طرح های سند یزد نوین است

بانوان فعال رسانه ای ایران کنشگران مهم درعرصه‌های مختلف هستند