دردسرهای بانک منحل شده برای مشتریان!
پنجشنبه 2 مرداد 1399 - 07:18:45
ایسنا

تاج پرس
به گزارش ایسنا، امهال سه ماهه اقساط وام‌های قرض الحسنه اشخاص که در جریان شیوع ویروس کرونا و با دستور بانک مرکزی ابلاغ شد،  همچنان حاشیه ساز بوده و دارندگان این وام‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

طبق مصوبه شورای پول واعتبار قرار شد تا وام‌های صاحبان کسب و کار آسیب دیده و همچنین وام‌های قرض الحسنه تمامی  اشخاص در فاصله اسفند تا اردیبهشت به تعویق افتاده و هیچ جریمه‌ای نیز بابت آن پرداخت نشود، اما درعمل اتفاق های دیگری افتاد.

یکی از این موارد مربوط به بانک مهر اقتصاد است که پیش از این در جریان ساماندهی و ادغام با بانک سپه قرار داشت و بعد از ابلاغ بانک مرکزی برای امهال اقساط وام این دستور العمل را در خروجی سایت خود قرار داد و مشتریان نیز که وام‌های قرض الحسنه دریافت کرده بودند به استناد دستور بانک مرکزی و با اعتماد به آن فرصتی پیدا کردند تا در شرایط خاص اقتصادی و وجود هزینه‌های سنگین سه ماه اقساط پرداخت نکنند.

اما آنچه در خرداد مواجه شدند این بود که از شعب بانک مهر اقتصاد با مشتریان تماس گرفته شد و یا این که مشتری در زمان پرداخت قسط با این  واکنش مواجه بود که باید سه ماه گذشته که پرداختی نداشته یک جا بپردازد و یا این که جریمه آن را تامین کنند.

به هر حال بیش از یک ماه پیش بود که بانک مهر اقتصاد منحل و در بانک سپه ادغام شد و در شرایطی مشتریان سرگردان سرگردان بودند که بانک سپه اعلام کرد که مجموعه بانک مهر اقتصاد نیز تابع قوانین این خواهد بود. بر این اساس در رابطه با امهال اقساط وام‌ها، وام‌های قرض الحسنه ضروری اعطایی از جمله وام ازدواج، درمان و خود اشتغالی و حوادث قهری مشمول امهال اقساط خواهد شد و اجرایی می‌شود. در رابطه با وام کسبه نیز شرایط اعمال خواهد شد

اما بانک سپه یک استثنا قائل شد در مورد وام‌هایی که در ازای گردش مالی مشتری و متناسب با میانگین کسر شده و از محل منابع جمع آوری شده پرداخت شده بودند که عمدتا فراتر از سقف مبلغ‌های تعیین شده توسط بانک مرکزی بود ولی در قالب عقد قرض الحسنه پرداخت شده بودند و تاکید شد که وام‌ها صرفا با نام قرض الحسنه بوده و مشمول امهال سه ماه نخواهد شد اما  برای کسب وکاری که در اثر شیوع کرونا آسیب دیدند اقداماتی صورت خواهد گرفت.

اکنون این موضوع مطرح است که به هر حال مشتری وامی در قالب قرض الحسنه دریافت کرده است که تمامی این افراد نیز وام‌های با سقف بالا ندارند و در بین آنها ارقام 10 تا 15 میلیونی نیز هم دیده می‌شود و اگر هر موردی وجود دارد این مسئولیت به عهده بانک است و نباید مشتری تاوان آن را بدهد، این در حالی است که مشتری در زمان اعلام بانک مرکزی مبنی بر امهال اقساط وام‌های قرض الحسنه تمامی اشخاص به استناد به این که وام دریافتی وی نیز قرض الحسنه بوده نسبت به پرداخت اقساط اقدام نکرده است و اطلاعی نداشته که آیا زمانی این بانک ادغام می‌شود و بانک مسئول ماهیت وام‌های آنها را غیر قرض الحسنه شناسایی خواهد کرد.

اگر این گونه بود باید از همان ابتدا به مشتریان اعلام می شد که چنین وام‌های مشمول نخواهند بود، نه این که بدون اطلاع مشتری و بعد از این که سه ماه اقساط را پرداخت نکرده اکنون با درخواست پرداخت مواجه شوند.

از سوی دیگر اگر شعب مهر اقتصاد قرار بود در پایان سه ماه به مشتری اعلام کند که در این مدت باید اقساط را پرداخت می کردند چرا از همان ابتدا این کار را انجام نداده و اعلامی نداشته تا مشتری تکلیف خود را دانسته و از همان اسفند به روال گذشته اقساط خود را پرداخت می‌کرد تا این که اکنون با یک حجم چند میلیونی اقساط عقب افتاده به همراه جریمه دیرکرد مواجه نمی‌شد.

اما آنچه برخی مشتریان مهر اقتصاد و دارندگان وام قرض الحسنه به ایسنا اعلام کرده و از سوی این خبرگزاری با شعب تماس گرفته شده از این حکایت دارد که اعمال این دستورالعمل تعویق اقساط نیاز به تغییر نرم افزاری دارد که فعلا چنین امکانی نیست.

در هر صورت آن چه در رابطه با تعویق اقساط وام قرض الحسنه اشخاص اتفاق افتاده گرچه بانک مرکزی تصمیم داشت کمکی به مشتریان در زمان آسیب‌های کرونا انجام دهد اکنون نه تنها در مورد برخی از آنها اتفاق مثبتی افتاده بلکه به زیانشان نیز تمام شده و ناچار به پرداخت جریمه هستند.

انتهای پیام


http://tajpress.ir/fa/News/5110/دردسرهای-بانک-منحل-شده-برای-مشتریان
بستن   چاپ